Amsterdam krijgt toch geen slimme stoplichten

Tech Joost ter Bogt 5 jan 2025
Leestijd: 2 minuten

Er komen in Amsterdam toch geen slimme stoplichten. De gemeente is bang voor mogelijk negatieve gevolgen van de verkeerslichten.

Het was aanvankelijk het plan dat ieder stoplicht in Amsterdam in de toekomst een ‘intelligent stoplicht’ zou worden. Die verkeerslichten moesten verkeer gaan herkennen door te communiceren met apps. Bepaald verkeer zou dan voorrang kunnen krijgen bij kruispunten, zodat de doorstroming van verkeer efficiĂ«nter zou worden.

De gemeente besluit nu toch van het plan af te zien vanwege onder meer privacybezwaren. Ook speelt mee dat de stoplichten mogelijk gehackt zouden kunnen worden. Daarnaast zouden de slimme stoplichten relatief hoge kosten met zich meebrengen.

Gemeente niet enthousiast na proef met slimme stoplichten

“In het recente verleden zijn er door de Autoriteit Persoonsgegevens zorgen geuit over de bescherming van persoonsgegevens bij intelligente verkeerslichten”, zo schrijft wethouder Melanie van der Horst (Verkeer). “Ook zijn er zorgen inzake cybersecurity, waren er aanzienlijke kinderziektes en is het effect op betere doorstroming in Amsterdam zeer beperkt.”

Er is eerder een proef gedaan met de stoplichten op twee kruispunten, maar daar is de gemeente niet enthousiast over. “Op basis van de resultaten is besloten voorlopig af te zien van de inzet ervan”, aldus Van der Horst.

Er komen in Amsterdam toch geen slimme stoplichten. De gemeente is bang voor mogelijk negatieve gevolgen van de verkeerslichten.
(Afbeelding: Pexels)

Misschien worden verkeerslichten in toekomst slimmer

Nieuwe stoplichten die in Amsterdam worden geplaatst, zijn in de toekomst wel allemaal uitgerust met technologie waarmee ze eventueel later slim gemaakt kunnen worden. Volgens AT5 gebeurt dat pas als de hoge kosten te rechtvaardigen zijn en als de nu genoemde risico’s zijn weggenomen.

De Autoriteit Persoonsgegevens liet zich eerder uit over de privacyrisico’s van de slimme stoplichten.  “Meestal zonder dat mensen dat merken, maken de volgverkeerslichten contact met de apps op de mobiele telefoon van weggebruikers. Zo kunnen de verkeerslichten op grote schaal persoonlijke informatie van mensen verzamelen”, zo schrijft de toezichthouder.

Weggebruikers zouden gevolgd kunnen worden

Die gegevens houd je wellicht liever privĂ©. “Het is bijvoorbeeld mogelijk om volledige ritten in kaart te brengen, inclusief datum, tijd en snelheid. Omdat wegbeheerders (Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten) weten waar de verkeerslichten staan, kunnen zij weggebruikers volgen.”

Apple Kaarten brengt unieke functie nu ook naar Amsterdam

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen