Amsterdam krijgt toch geen slimme stoplichten
Er komen in Amsterdam toch geen slimme stoplichten. De gemeente is bang voor mogelijk negatieve gevolgen van de verkeerslichten.
Het was aanvankelijk het plan dat ieder stoplicht in Amsterdam in de toekomst een âintelligent stoplichtâ zou worden. Die verkeerslichten moesten verkeer gaan herkennen door te communiceren met apps. Bepaald verkeer zou dan voorrang kunnen krijgen bij kruispunten, zodat de doorstroming van verkeer efficiĂ«nter zou worden.
De gemeente besluit nu toch van het plan af te zien vanwege onder meer privacybezwaren. Ook speelt mee dat de stoplichten mogelijk gehackt zouden kunnen worden. Daarnaast zouden de slimme stoplichten relatief hoge kosten met zich meebrengen.
Gemeente niet enthousiast na proef met slimme stoplichten
âIn het recente verleden zijn er door de Autoriteit Persoonsgegevens zorgen geuit over de bescherming van persoonsgegevens bij intelligente verkeerslichtenâ, zo schrijft wethouder Melanie van der Horst (Verkeer). âOok zijn er zorgen inzake cybersecurity, waren er aanzienlijke kinderziektes en is het effect op betere doorstroming in Amsterdam zeer beperkt.â
Er is eerder een proef gedaan met de stoplichten op twee kruispunten, maar daar is de gemeente niet enthousiast over. âOp basis van de resultaten is besloten voorlopig af te zien van de inzet ervanâ, aldus Van der Horst.
Misschien worden verkeerslichten in toekomst slimmer
Nieuwe stoplichten die in Amsterdam worden geplaatst, zijn in de toekomst wel allemaal uitgerust met technologie waarmee ze eventueel later slim gemaakt kunnen worden. Volgens AT5 gebeurt dat pas als de hoge kosten te rechtvaardigen zijn en als de nu genoemde risicoâs zijn weggenomen.
De Autoriteit Persoonsgegevens liet zich eerder uit over de privacyrisicoâs van de slimme stoplichten. Â âMeestal zonder dat mensen dat merken, maken de volgverkeerslichten contact met de apps op de mobiele telefoon van weggebruikers. Zo kunnen de verkeerslichten op grote schaal persoonlijke informatie van mensen verzamelenâ, zo schrijft de toezichthouder.
Weggebruikers zouden gevolgd kunnen worden
Die gegevens houd je wellicht liever privĂ©. âHet is bijvoorbeeld mogelijk om volledige ritten in kaart te brengen, inclusief datum, tijd en snelheid. Omdat wegbeheerders (Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten) weten waar de verkeerslichten staan, kunnen zij weggebruikers volgen.â