Waarom zitten er eigenlijk geen versnellingen op een elektrische auto?

Elektrische auto's Sabine Schults 4 jun 2023
Leestijd: 2 minuten

Elektrisch rijden is wel wat anders dan je gewend bent van een auto die op benzine of diesel rijdt. Als je voor het eerst in een elektrische auto rijdt, zal je merken dat er geen versnellingen op zitten. Waarom is dat eigenlijk?

Het korte antwoord is dat dit simpelweg niet nodig is. Hoe dat zit, leggen we je uit. Het is trouwens niet zo dat de versnellingsbak compleet ontbreekt, er is doorgaans een enkelvoudige versnellingsbak aanwezig in elektrische auto’s.

Waarom heeft een elektrische auto geen versnellingen?

Waar auto’s met verbrandingsmotoren niet zonder versnellingen kunnen, ligt dat bij elektrische auto’s anders. Verbrandingsmotoren hebben een smal toerentalbereik waarbinnen efficiënt gewerkt kan worden. Bij elektromotoren is dat venster een stuk breder.

Met een enkelvoudige versnelling kun je zowel laag accelereren als snel wegrijden voor een stoplicht. De meeste fabrikanten geven de voorkeur aan een lage acceleratie boven hogere topsnelheden.

Daarom ligt de topsnelheid bij veel elektrische auto’s rond de 200 km/h. Tesla’s zijn echter een uitzondering op de regel: de Model 3 en Model X hebben een topsnelheid rond de 262 km/h. De Tesla Model S Plaid kan zelfs de 322 km/h aantikken.

Grootste probleem elektrische auto lijkt nu echt opgelost
De Tesla Model S Plaid. (Afbeelding: Tesla)

Er zijn uitzonderingen…

Hoewel versnellingen niet nodig zijn op een elektrische auto, beschikken enkele modellen alsnog over een versnellingsbak. De Porsche Taycan heeft bijvoorbeeld een versnellingsbak met twee versnellingen. Hiermee kan de topsnelheid worden verhoogd tot buiten de gebruikelijke limiet of kan de actieradius met een paar procentjes verbeterd worden.

Ook in de Formule E, de elektrische autosport, wordt er gewerkt met twee tot drie versnellingen. De Rimac Concept One heeft zelfs vier versnellingsbakken en vier elektromotoren. De bolide heeft voor elk wiel zijn eigen motor en transmissie. We hebben trouwens de dikste elektrische raceauto’s voor je verzameld!

De tweesnelheidstransmissie zoals in de Porsche Taycan zal je waarschijnlijk niet snel terugzien in het gros van de elektrische auto’s. De transmissie is wat gecompliceerder dan de enkelvoudige versnelling en voor de meeste gebruikers is het helemaal niet nodig om meerdere versnellingen te hebben. Er is bovendien een grotere accu nodig om er echt profijt van te hebben.

5 goedkope elektrische auto’s die veel leuker zijn dan een Tesla

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen