Google’s AI tovert iconische fastfoodketen om tot futuristische toko
Wendy’s, een iconische fastfoodketen uit de Verenigde Staten, krijgt hulp van Google om de welbekende drive-thru voorgoed te veranderen. De twee gaan aan de haal met AI om klanten op een compleet nieuwe manier te kunnen helpen.
Het futuristische project draagt de naam Wendy’s FreshAI. De innovatieve chatbot zal de bestellingen van klanten automatiseren om hen een zo soepele en persoonlijke bestelervaring te geven. Maar hoe gaat dat precies in zijn werk en is dit de toekomst van fastfood?
Wendy’s AI-chatbot maakt communiceren makkelijker
Hoewel Wendy’s in Nederland nog geen restaurants heeft, weten we allemaal wel hoe het in zijn werk gaat bij een drive-thru. Je rijdt je auto naar een paaltje, begint je bestelling door het autoraam te schreeuwen en doet je stinkende best om de persoon aan de andere kant van de lijn te verstaan. Iets wat je de ene keer wellicht beter afgaat dan de ander.
Wendy’s en Google willen dit met hun AI-chatbot gaan veranderen. Waar jij als hongerige Hans nog steeds je bestelling met een systeem deelt, zal de reactie van de AI op het scherm in tekst te zien zijn. Net als de bestelling die je op dat moment hebt doorgegeven. Het komt niet alleen natuurlijk over, maar geeft ook meer overzicht.
Na het plaatsen van de bestelling zal Wendy’s AI-chatbot de lijst direct doorsturen naar de keuken, zodat je machtige maaltijd snel in elkaar geflanst kan worden.
Google geavanceerde AI-tools draaien de motor
Goed. We weten dus hoe het systeem in de praktijk in zijn werk gaat, maar hoe werkt dit precies achter de schermen?
Om FreshAI te laten draaien leunt Wendy’s op de AI-tools van Google. Het wordt aangedreven door generatieve AI’s en grote taalmodellen (LLM’s) van Google Cloud. Op dat gebied zijn er de laatste jaren al verschillende varianten uitgerold zoals GLaM, PaLM en LaMDA.
Doordat deze LLM’s zijn getraind op enorme hoeveelheden gegevens, kunnen ze complexe zinnen begrijpen en bijna menselijk reageren.
Geen Big Mac bij de Wendy’s
Er zijn dus enorme hoeveelheden gegevens waar de AI-tools van Google op getraind zijn. De kans dat deze slimme digitale assistent weet wat een Big Mac is, lijkt dus groot te zijn. Hoe zorgt Google ervoor dat klanten bij Wendy’s niet per ongeluk de specialiteit van McDonald’s voorgeschoteld krijgen?
Het antwoord is eigenlijk simpel. Taalmodellen, zoals die van Google, kunnen getraind worden op specifieke onderwerpen en onderdelen. Voor FreshAI hebben de LLM’s als het ware de menukaarten van Wendy’s naar de hersenen moeten stampen.
Buiten het feit dat de chatbot geen fout maakt bij de bestelling, zorgt dit ook voor oneindige mogelijkheden binnen het menu. Er zijn miljarden combinaties die FreshAI in theorie zou kunnen maken. En dus begrijpt de chatbot ook precies wat een klant wil op het moment dat hij of zij een JBC (Junior Bacon Cheeseburger) in het buikje wil hebben.
Google en Wendy’s testen het systeem vanaf volgende maand in de Verenigde Staten. Mocht dat daadwerkelijk een succes worden (en we verwachten van wel), dan kunnen we binnenkort meer verwachten.
Na Gmail worden ook Facebook en Instagram Reels geteisterd door ads