Google gaat Apple achterna en brengt belangrijke functie mogelijk naar Android

Apps Wesley Akkerman 5 feb 2021
Leestijd: 2 minuten

Als we de geruchten mogen geloven, dan werkt Google aan een volg-me-niet functie, vergelijkbaar met wat Apple binnenkort introduceert. Naar verluidt wordt de mogelijkheid minder streng dan die van Apple. Op moment van schrijven wil de zoekmachinegigant niet bevestigen of er daadwerkelijk aan de optie gewerkt wordt.

Dat meldt Bloomberg donderdagavond. Google is naar verluidt aan het onderzoeken hoe het dataverzameling van gebruikers kan beperken, die op Android van app naar app of site naar site hoppen. De functie moet wel minder streng worden, zodat Googles advertentiepartners niet afgeschrikt worden.

Google en Apple zetten meer in op privacy

Met de release van iOS 14.5 brengt Apple App Tracking Transparency uit. Ontwikkelaars moeten vanaf dat moment toestemming vragen aan gebruikers voordat ze gevolgd mogen worden. Is het antwoord nee, dan krijgen die developers geen toegang tot de zogenaamd Identification for Advertisers-code. Met die code worden online gebruikers gevolgd (binnen apps en op websites), worden gepersonaliseerde advertenties voorgeschoteld en wordt de effectiviteit gemeten.

Google Chrome browser coronavirus
Google-zoekmachine binnen Chrome-browser. (Afbeelding: Denis Charlet / AFP)

Het was de bedoeling dat de functie met de release van iOS 14 klaar zou zijn, maar die deadline haalde Apple niet. Andere partijen zoals Facebook en ook Google, zijn niet blij met de veranderingen die Apple doorvoert. Dit kan namelijk ontzettend nadelig uitpakken voor bedrijven die varen op advertentie-inkomsten.

Minder streng

De bronnen van Bloomberg hebben helaas geen extra details over de aankomende volg-me-niet functie van Google. Naar verluidt is het bedrijf niet van plan mensen de optie te geven dat ze helemaal niet gevolgd willen worden. Daarvoor in de plaats kunnen we mogelijk advertenties verwachten die minder irritant zijn of gebruikmaken van methoden die als schadelijk gezien worden.

In tegenstelling tot Apple is Google wel degelijk afhankelijk van de verkoop van gebruikersgegevens, geanonimiseerd of niet. Daarom moet het bedrijf een veel beter balans vinden tussen advertentie-inkomsten en de privacy van gebruikers.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Bloomberg

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen