Google haalt uit naar Apple: “Privacy mag geen luxe zijn”

Apple Raymon Mens 9 mei 2019
Leestijd: 2 minuten

Apple-CEO Tim Cook laat zich graag ontvallen dat Apple als enige bedrijf pro-actief bezig is met het verzamelen van zo min mogelijk data en je privacy wil waarborgen. Google wordt daarbij vaak genoemd als grote, boze verzamelaar van data. Google-CEO Sundar Pichai reageert nu fel op Apple’s standpunt en zegt dat privacy geen luxeproduct mag zijn.

Pichai heeft een opinie-artikel geschreven in de New York Times en haalt uit naar Apple. De Google-CEO zegt dat bij Apple alleen consumenten die voor dure apparaten en diensten willen betalen recht hebben op privacy. Google biedt iedereen (op zijn eigen manier) privacy en maakt veilige diensten voor iedereen toegankelijk, betoogt Pichai.

Apple en Google hebben een andere kijk op privacy

Google en Apple denken duidelijk anders over het verzamelen van data. Tim Cook waarschuwde onlangs nog voor de gevaren van grootschalige dataverzameling. Cook is van mening dat het verzamelen van data sowieso een no-go is: “Consumenten moeten niet langer pikken dat bedrijven gebruikersprofielen hamsteren, combineren en verkopen. Het aantal hacks en lekken is groter dan ooit. We zijn de grip kwijt.”

Pichai denkt daar echter heel anders over en verdedigt Google’s standpunt. De CEO zegt dat het verzamelen van gegevens vooral dient voor het nuttiger maken van diensten. Denk aan het trainen van algoritmes voor bijvoorbeeld Google Foto’s. Zo kunnen gezichten en objecten worden herkend. Bovendien wordt wat in bijvoorbeeld Google Docs-bestanden geplaatst wordt, niet geanalyseerd of gebruikt.

Klik/tap voor groter.

De zoekgigant wil nuttige diensten voor iedereen maken, zegt Pichai. “Slechts een klein deel van de door ons verzamelde data wordt gebruikt voor het verkopen van advertenties. Om privacy te waarborgen, geven we consumenten duidelijke, zinvolle keuzes rond hun gegevens. Alles met inachtneming van twee regels: dat Google nooit persoonlijke informatie aan derden zal verkopen en dat je kunt beslissen hoe je informatie wordt gebruikt.

Techbedrijven in twee kampen

Grote techbedrijven lijken steeds vaker in twee kampen verdeeld. Apple zit in het eerste kamp en zegt dat er alleen sprake is van privacy als er zo min mogelijk data verzamel wordt. Google (en Facebook) vinden dat gebruikers ook recht hebben op privacy, maar zien de uitwerking anders. Volgens Pichai “moeten de meest intieme zaken en details tussen de gebruiker en Google blijven”. Het is dus geen probleem dat data verzameld wordt, maar deze moet wel vertrouwelijk behandeld worden. Een realistische visie of slap excuus?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen