Meta en Ray-Ban hebben een gelukkig huwelijk, maar minnares Google staat paraat

Gadgets Sebastien Hoek 22 jul 2024
Leestijd: 2 minuten

Google, Meta en Ray-Ban zijn in een gekke driehoeksverhouding terechtgekomen. Lukt het Google om Ray-Ban en Meta uit elkaar te drijven?

Meta en Ray-Ban brachten vorig jaar samen de Ray-Ban Meta op de markt. De slimme zonnebril was het begin van een gelukkig huwelijk. Maar nu lijkt het erop dat Google wil stoken tussen de newlyweds. Maar is de relatie tussen Meta en Ray-Ban hier tegen bestendig?

Dit lijkt wel het geval te zijn. Meta en EssilorLuxottica, het moederbedrijf van Ray-Ban, zijn al enige tijd met elkaar in gesprek over de toekomst. Mark Zuckerberg en consorten willen zelfs een belang van 5 procent in EssilorLuxottica. Dit zou dus kunnen betekenen dat Meta een rooskleurige toekomst ziet in de ontwikkeling van de slimme zonnebril.

Google probeert Ray-Ban te verleiden

Google probeert Meta te slim af te zijn en wil graag dat Ray-Ban straks Gemini gaat gebruiken. Volgens nieuws website The Verge heeft Google toenadering gezocht en wil dus ook in gesprek gaan met EssilorLuxottica. Google lijkt hiermee nog meer in te gaan zetten op de slimme bril. Eerder werd namelijk al gespeculeerd dat Google, Samsung en Qualcomm later dit jaar de ‘Samsung Vision Pro’ willen presenteren.

Google en EssilorLuxottica zijn oude geliefdes van elkaar. Tien jaar geleden werkte Luxottica, voor de fusie met Essilor, samen met Google aan de Google Glass. Deze relatie liep op de klippen omdat Google de stekker uit het hoofdpijndossier trok. De vlam tussen beide bedrijven leek daarmee gedoofd.

(Afbeelding: Meta)

Ray-Ban doet het voor het geld

Dat Google er met Ray-Ban vandoor gaat lijkt niet heel waarschijnlijk. Mocht Ray-Ban de samenwerking met Meta afblazen en doorgaan met Google. Dan kan het nog wel een tijdje gaan duren voordat er daadwerkelijk een nieuwe bril op de markt verschijnt.

En gezien het verleden met de Google Glass lijkt Google dit keer niet te lang te willen wachten met een slimme bril. De concurrentie is namelijk groter dan tien jaar geleden.

Deze ‘soap’ kan ook nog een handige zet zijn van Ray-Ban om het meeste uit het bod van Mark Zucherberg te halen. Als Meta inderdaad een belang krijgt in EssilorLuxottica. Dan is het logisch dat ze aandelen voor een zo hoog mogelijk bedrag willen verkopen. Zoals Gordon Gekko in Wall Street ooit zei: “Greed is Good“.

Als Meta de aandelen in Ray-Ban verkrijgt, dan zullen we in de toekomst waarschijnlijk meer slimme brillen gaan zien. Maar of die liefdesbaby’s er komen en of die succesvol zullen zijn dat moeten we nog maar zien.

De Google-app op iPhone heeft een verborgen functie die goud waard is

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen