Google Chrome wordt nog beter dankzij drie nieuwe AI-functies
Als je Google Chrome gebruikt krijg je binnenkort drie nieuwe AI-functies. Deze maken het internet nog beter.
Google Chrome is voor velen hun vaste browser. Logisch, want het is heel erg snel en je kan simpel allerlei extensies installeren, wat je browser nog persoonlijker maakt.
Maar ook Google blijft werken aan functies die je ervaring nog beter moeten maken. Nu komt het met drie nieuwe die alles met AI te maken hebben. WANT zou WANT niet zijn, als we ze niet met je zouden doornemen.
Nieuwe AI-functies in Google Chrome
Google is hard bezig met AI en dat zien we op verschillende vlakken. Zo werkt het heel hard aan chatbot Gemini en zien we steeds meer AI terug in onze zoekresultaten in de zoekmachine. Ook internetbrowser Chrome ontkomt niet aan AI.
Google Lens in Google Chrome
Een van de eerste nieuwe AI-functies deelden we al eerder met je. Circle to Search ken je wellicht van je Samsung Galaxy S- of je Google Pixel-telefoon, maar komt straks ook gewoon naar Chrome op je browser. Het werkt alleen net een beetje anders.
Om het te gebruiken druk je op het speciale icoontje bij je URL. Het is echter ook mogelijk om de functie op te zoeken door de drie puntjes in te drukken in de rechterbovenhoek van Google Chrome.
Als je vervolgens op iets op je beeldscherm klikt, wordt deze uitgelicht. Overeenkomsten worden vervolgens uitgelicht in een paneel aan de zijkant als Google Search-resultaten. Handig als je bijvoorbeeld Netflix in je browser kijkt en je ziet een leuke stoel of kledingstuk. Door het aan te klikken kan je meteen zoeken waar je het bijvoorbeeld kan kopen.
Daarnaast kan je ook nog een AI-overzichtsscherm krijgen die alle verzamelde informatie presenteert als tekst. Dat ligt er echter aan wat je precies vraagt.
Producten vergelijken in Google Chrome met Tab Compare
Een andere AI-functie die naar Google Chrome komt, is Tab Compare. Het laat je verschillende tabs combineren in een scherm. AI beschrijft vervolgens de afbeelding en zet de verschillen op een rijtje. Je kan het eigenlijk vergelijken met de informatie op de productenpagina als je in de zoekmachine op het tabje producten klikt, maar dan met verschillende voorwerpen.
Dat is heel handig als je bijvoorbeeld twijfelt tussen meerdere televisies of smartphones. Google zet verschillen zoals prijs, reviewscores, beschrijvingen en andere belangrijke zaken voor een bepaald product (zoals batterijduur) keurig voor jou op een rij. Handig toch?
Makkelijker oude websites terugvinden
De laatste AI-functie die Google naar Chrome brengt, heeft alles te maken met je zoekgeschiedenis. Soms wil je een pagina die je eerder hebt bezocht opnieuw bezoeken, maar weet je het adres niet meer.
In plaats van allerlei adressen proberen in te voeren, kan je vragen stellen aan Google Chrome. Denk bijvoorbeeld aan: naar welke broeken heb ik deze week gezocht? Vervolgens laat de internetbrowser je alle relevante plekken zien.
Wanneer kan je de nieuwe functies verwachten in Google Chrome?
Het is nog niet precies duidelijk wanneer je al deze functies in Google Chrome kan gebruiken. Ze bevinden zich nog in de betafase.
Als je de betaversie van de browser gebruikt, kan je het al proberen, al kan het zijn dat nog niet alles goed werkt. Google heeft nog niet verteld wanneer ze deze functies definitief aan Chrome willen toevoegen.
Dit is wanneer je de Google Pixel 9 en 9 Fold precies kan verwachten