Google brengt controversiële Twitter-functie ook naar Gmail
Elon Musk ligt de laatste tijd redelijk onder vuur vanwege de blauwe vinkjes op Twitter. Veel gebruikers zijn het er niet mee eens dat ze ervoor moeten betalen. Voor Google is dit een uitstekend moment om de functie te introduceren voor Gmail.
Dat doet het bedrijf overigens wel beter dan Twitter. Gmail-gebruikers kunnen het vinkje namelijk kosteloos aanvragen en zichzelf middels deze weg verifiëren als persoon. Een prima oplossing voor een irritant probleem.
Google introduceert Twitter-functie voor Gmail
Kwaadwilligen zoals cybercriminelen en spammers maken vaak gebruik van een valse identiteit. Er zijn bijvoorbeeld talloze voorbeelden van banken die klanten vragen om bepaalde gegevens. In de praktijk zijn dat natuurlijk niet de banken zelf, maar mensen die uit zijn op je geld. Boefjes dus.
Google wil dit oplossen door blauwe vinkjes te introduceren binnen Gmail. Middels deze weg kunnen bedrijven hun identiteit verifiëren en klanten geruststellen dat ze te maken hebben met ‘the real deal’. Lang leve de blauwe vinkjes! Of zoals Google ze noemt: de Brand Indicators for Message Identification (BIMI).
Dat is overigens een term die we niet voor het eerst horen. In 2020 werd bijvoorbeeld al duidelijk dat Google een dergelijke functionaliteit aan het testen was voor Gmail. Destijds kregen geverifieerde bedrijven een authentiek logo in de handtekening.
Google’s nieuwe oplossing in Gmail lijkt echter wel een iets beter idee te zijn. Het is vrij snel duidelijk dat je met de juiste afzender te maken hebt, zeker zodra je met de cursor over het vinkje zweeft. Gebruikers krijgen dan een pop-up te zien waarin te zien is dat dit daadwerkelijk de eigenaar is, mocht je dus nog twijfelen.
Wanneer kan ik ze tegenkomen?
Het is goed om te zien dat bedrijven een betrouwbare identiteit belangrijk vinden. Het is een duidelijk teken dat gebruikers de afzender kunnen vertrouwen in een tijd waarin cybercriminaliteit groot is.
Wanneer je de vinkjes precies tegen kan komen, weten we echter nog niet. Google heeft laten weten dat het de functionaliteit uitrolt voor Gmail, maar hoelang deze uitrol duurt, is niet duidelijk. Daarnaast moeten bedrijven ook nog daadwerkelijk gebruikmaken van de verificatiemogelijkheid, wat dus ook enige tijd kan duren.
Het is dus geheel afhankelijk van de bedrijven zelf. Maar mocht je er een tegenkomen, dan weet je in ieder geval waar je mee te maken hebt.
https://www.want.nl/nintendo-wii-apple-os9-hack/