Google stelt belangrijke en veelbesproken privacy-verbetering twee jaar uit
Google heeft aangekondigd dat het pas vanaf eind 2023 third-party cookies uit gaat faseren binnen de Chrome-browser. Dat is ongeveer twee jaar later dan gepland. Andere browsers hebben soortgelijke veranderingen reeds doorgevoerd. Echter, Chrome voor desktop is de meest gebruikte browser, dus dergelijke veranderingen gaan voor grote golven in de advertentie-industrie zorgen.
De cookies worden vanaf medio 2023 uitgefaseerd, in een periode van drie maanden. Dat geeft het bedrijf meer tijd om met een alternatief te komen, door onder meer samen te werken met regelgevende organisaties. Dit soort veranderingen kunnen uiteindelijk leiden tot grote consequenties, voor iedereen.
Google gaat third-party cookies weren
Google is heel groot in meerdere industrieën, zoals zoekmachines, browsers en advertenties. Dit soort veranderingen kunnen effect hebben op externe partijen waar het bedrijf zaken mee doet, terwijl het ondertussen zijn eigen positie in de markt versterkt. Daar tegenover staat dat wanneer de zoekmachinegigant dit niet doet, ze constant kritiek krijgen op het niet beschermen van de privacy van gebruikers.
https://www.want.nl/google-verzamelen-data-inzien/
Welke optie Google ook kiest: bedrijven en mensen gaan klagen. Of dat nu regelgevende organen, privacy-advocaten, adverteerders of uitgevers zijn — of wie dan ook die actief is op het web en daar geld aan verdient.
FLoC is het antwoord nog niet
Daarom werkt Google al een tijdje aan een nieuwe webstandaard, genaamd FLoC. Die afkorting staat voor Federated Learning of Cohorts. Dit moet een privacy sandbox worden die adverteerders geen toegang meer geeft tot allerlei specifieke gegevens van gebruikers. In plaats daarvan bundelt het bedrijf gebruikers in groepen, die vervolgens als zodanig verkocht worden.
https://www.onemorething.nl/2021/06/google-chrome-privacy-dumpen-of-houden/
Technisch gezien wordt je privacy beter beschermd, omdat externe partijen niet meer alles kunnen zien wat je uitspookt, maar verschillende privacy-partijen hebben al hun onvrede geuit over dit idee en hebben zich er tegen uitgesproken. Daarom moet Google blijven zoek naar een alternatief waar gebruikers, adverteerders en browser-makers achter kunnen staan. Maar dat kan dus nog wel even duren, aangezien de plannen met bijna twee jaar uitgesteld zijn.