Google’s grootste flop lijkt een tweede leven te gaan krijgen
Een aantal jaar geleden hadden we Google Glass: een augmented reality-bril waar het bedrijf uiteindelijk de stekker uit trok. Nu lijkt de zoekmachinegigant wederom een poging te wagen en opnieuw te werken aan augmented reality-technologie. Naar verluidt werkt het bedrijf aan twee producten die met elkaar moeten samenwerken.
Het nieuws is afkomstig van Google-medewerker Mark Lucovsky, die het deelde op zijn LinkedIn-profiel. Wat zijn werk precies gaat opleveren, is nog niet duidelijk. In 2019 lanceerde de gigant in elk geval de laatste versie van zijn Glass-bril, die met name op de werkvloer gebruikt wordt. Maar als consumentenproduct flopte die.
Google doet nog een poging met AR
Lucovsky schrijft op LinkedIn dat hij het nieuwe hoofd is van een team dat werkt aan een Operating System (besturingssysteem) voor Augmented Reality. Dat systeem wordt voor nu Augmented Reality OS genoemd. Hiervoor was Lucovsky werkzaam als general manager bij Meta, waar hij aan de Oculus-bril werkte.
Verder is het zo dat Google momenteel een aantal vacatures open heeft staat. Uit die vacatures komt naar voren dat het bedrijf op zoek is naar mensen die willen werken aan het nieuwe platform voor augmented reality. Ben je handig met software en heb je veel geschikte ervaring, dan maak je wellicht een kans.
Focus op augmented reality
Als werknemer binnen dit team ben je verantwoordelijk voor de software die draait op de aankomende hardware. Over die hardware is helaas nog niets bekend. Als teamlid ben je in elk geval de eerste die met de nieuwe apparaten aan de slag gaat. Je maakt dan ook niet voor niets onderdeel uit van het OS Foundations-team.
Uit andere vacatures blijkt dat Google werkt aan een “innovatief augmented reality-apparaat”. Maar wat dat precies inhoudt, blijft binnen de muren van het bedrijf. Dat de techgigant nu veel nadruk op augmented reality legt, is niet vreemd. Onder meer Apple lijkt namelijk ook z’n gewicht in deze strijd te gooien.