Google is gratis, maar gaat dat binnenkort veranderen?
Google is de bekendste en meest gebruikte zoekmachine. Al jaren is het gebruik daarvan helemaal gratis, maar dat kan binnenkort wellicht veranderen.
Wil je iets weten? Dan zoek je het waarschijnlijk op via Google. Het fijne aan de zoekmachine is dat het helemaal gratis is. Dat is al zo sinds dat de dienst bestaat. Toch kan dat binnenkort veranderen.
Google is aan het onderzoeken hoe het voor bepaalde diensten geld kan vragen. Dit heeft alles te maken met AI, meldt de Financial Times.
Betaal je binnenkort voor Google?
Bij heel veel gratis diensten en apps op het internet heb je naast een gratis versie, ook een speciaal premium-abonnement. Denk bijvoorbeeld aan Spotify, YouTube en X. Google kan de volgende zijn in dat rijtje.
Het bedrijf onderzoekt op dit moment een manier om premium-functies aan de zoekmachine toe te voegen. Door middel van AI moet je nog betere resultaten krijgen. Deze service kan dan een toevoeging worden aan de huidige abonnementen van Google: Gemini Advanced en Google One.
In tegenstelling tot andere premium-abonnementen zoals Spotify, zullen er ondanks een betaald abonnement alsnog advertenties worden getoond. Het gaat dus puur om de extra functies die je tot je beschikking krijgt.
En dat is niet echt opvallend te noemen, want veruit de belangrijkste inkomstenbron van het bedrijf zijn advertenties via Search. Vorig jaar leverden deze 175 miljard dollar op voor het bedrijf. Desondanks kan het niet alle AI gratis aanbieden, omdat het ontwikkelen daarvan ook flink wat kost.
Wat krijg je er precies voor terug?
We weten al een klein beetje wat voor premium-ervaring je krijgt. Google test sinds vorig jaar Search Generative Experience (SGE). Door middel van AI tovert het samenvattingen en antwoorden op je scherm, wat je dus flink wat zoekwerk scheelt.
Wellicht komen daar in de toekomst nog veel meer functies uit. Denk bijvoorbeeld aan AI gegeneerde afbeeldingen of een speciale planningtool, die je bijvoorbeeld al bij andere diensten, zoals het eigen Gemini, terugziet.
En juist daar komt Google in een spagaat terecht, want door minder doorklikken kan leiden tot een minder advertentievertoningen. Het brengt de primaire inkomstenstroom dus in gevaar.
Toch wordt het bedrijf hiertoe wel gedwongen omdat de concurrentie zeker niet stilstaat. Zo werkt Bing al samen met Microsoft Copilot en dan hebben we ChatGPT nog geen eens genoemd. De grote vraag is echter of mensen echt zullen willen betalen voor premium-functies van Google.