Google voert grote verandering door aan zoekmachine
Als je binnenkort Google gebruikt als zoekmachine gaan je resultaten er wat anders uitzien. Het bedrijf gaat wat veranderingen doorvoeren.
Deze week is er iets veranderd in Google. Waarschijnlijk is het je niet opgevallen, maar soms wijzigt de zoekmachine soms titels van webpagina’s om het meest relevante resultaat weer te geven. Bij een nieuwe update doet de dienst het niet meer.
Google gaat zoekresultaten anders weergeven
Google gaat het nu anders doen. Het zegt dat het zal stoppen met het veranderen van titels, afhankelijk van elke individuele zoekopdracht. In plaats daarvan kiest het voor de meest relevante resultaat, ongeacht de zoekopdracht. Het moet ervoor zorgen dat er beter leesbare en toegankelijke titels ontstaan. Soms gaat het daarvoor ook site-namen meenemen in de resultaten. Bij een lange titel selecteert Google het meest relevante gedeelte, in plaats dat het begint bij het begin van een titel.
In de developers note die Google publiceert, laat het weten dat het met veel factoren rekening houdt bij het kiezen voor een bepaald artikel. Het schrijft: “We maken vooral gebruik van tekst die mensen visueel kunnen zien wanneer ze op een webpagina komen. We beschouwen de kop dan ook als belangrijkste informatie. Andere tekst op de pagina kan overwogen worden, evenals tekst in links die naar pagina’s verwijzen.”
Minder HTML, meer titels
Het gaat hiervoor minder naar de HTML titel-tags kijken. Daarvoor noemt het bedrijf verschillende reden. Soms is deze te lang of zitten er te veel keywords in waardoor makers onterecht denken dat de pagina beter rankt. Ook zou er soms te veel gebruik gemaakt worden van Boilerplate-taal, oftwel meer HTML-code dan daadwerkelijk nodig is.
Toch betekent het niet dat makers van websites niets meer aan hun HTML-titeltags hebben. Goede tags blijven volgens Google relevant. Nog steeds worden goede HTML-tags voor tachtig procent gebruikt volgens het bedrijf.