Google gaat voor radicale koerswijziging en dat is goed nieuws
Google zet een belangrijke stap op het gebied van privacy. Dat is voor de zoekmachinegigant een koerswijziging. Het bedrijf uit Mountain View is namelijk voornemens te stoppen met het serveren van advertenties op basis van je zoekgeschiedenis. Dat laat het bedrijf weten op zijn eigen blog.
Google verdient nu onder meer geld met het presenteren van advertenties op basis van je zoekgedrag en internetverkeer. Maar daar gaat het dus mee stoppen. Daarnaast zal het ook geen tools meer bouwen die gebruikt kunnen worden voor het volgen van gebruikers, ongeacht het product dat je gebruikt.
Google focust zich meer op privacy
Eerder kondigde de zoekmachinegigant al aan dat het third-party cookies gaat blokkeren in de Google Chrome-browser. Daarmee brengt het bedrijf in feite dé manier om geld te verdienen aan je browsegedrag om zeep. Dat is een bittere pil voor websites en adverteerders die daar gebruik van maken.
David Temkin, director van productmanagement van Googles Ads Privacy and Trust-team heeft hier een vrij stellige uitspraak over gedaan. “Mensen zouden niet hoeven accepteren dat ze van website naar website gevolgd worden, alleen maar om persoonlijke advertenties voorgeschoteld te krijgen.”
Maar er wordt ook naar de andere kant gekeken. “Adverteerders hoeven individuele mensen helemaal niet te volgen van website naar website, om optimaal te kunnen profiteren van digitaal adverteren.” Mocht Google doorzetten, dan gaat het om een radicale koerswijziging voor het bedrijf.
De toekomst
In de toekomst wil de zoekmachinegigant leunen op api’s (tools voor ontwikkelaars) die advertenties voorschotelen met privacy in het achterhoofd. Dergelijke advertentietechnologie leunt meer op groepen mensen met dezelfde interesses en volgt individuele gebruikers dus niet meer.
Vanaf later deze maand begint Google met het testen van de nieuwe manier van advertenties voorschotelen, uiteraard in de eigen Chrome-browser. Het gaat dan om de zogenaamde api Federated Learning of Cohorts (FloC). In het tweede kwartaal van 2021 wordt de test uitgebreid met adverteerders.