Google Maps ontmaskert bedrijven met valse reviews
In Google Maps kun je makkelijk checken hoe goed een winkel of restaurant scoort door achtergelaten recensies. Maar kloppen ze wel?
Als je op zoek bent naar een restaurant om ‘s avonds lekker uit eten te gaan, is Google Maps een ideale bron van informatie. In de app zie je meteen een score van mensen die er eerder zijn geweest, en vaak is er ook nog een volledige recensie te lezen.
Soms worden deze recensies echter misbruikt door bedrijven. Ze schrijven neprecensies om hun bedrijf er beter uit te laten zien dan het daadwerkelijk is. Google Maps gaat daar nu een stokje voor steken.
Google Maps gaat valse reviews markeren
De meeste mensen deugen, maar helaas geldt dat lang niet voor iedereen. Sommige bedrijven liegen potentiële klanten voor door valse reviews te plaatsen. Zo proberen ze hun imago op te poetsen en meer klanten te trekken. Deze winkels en restaurants komen nu van een koude kermis thuis.
Winkels en restaurants die valse reviews plaatsen in Google Maps worden door het bedrijf aangepakt. Niet alleen worden verdachte neprecensies verwijderd, maar er verschijnt ook een melding bij het reviewvakje: “Verdachte neprecensies recent verwijderd.”
In the UK suspected review abuse can lead to a 30 day review ban pic.twitter.com/m2eMY5hFrp
— Mike Blumenthal (@mblumenthal) September 16, 2024
Toch hoeft dit niet alleen maar negatief te zijn voor bedrijven. Bij sommige winkels of restaurants worden soms opzettelijk slechte reviews geplaatst door mensen die het bedrijf willen schaden, zoals concurrenten of personen die meerdere slechte recensies schrijven, terwijl ze slechts één keer bij de zaak zijn geweest. Dit kan er dus bij sommige bedrijven voor zorgen dat hun score eerlijker wordt op Google Maps.
Tijd voor actie
Hoewel de functie nog niet officieel door Google is aangekondigd, is het zeker dat deze er komt. Op een ondersteuningspagina wordt de nieuwe functie al genoemd en de functie zelf lijkt al uitgerold in het Verenigd Koninkrijk. De exacte datum waarop de functie wereldwijd wordt geïntroduceerd, is echter nog niet bekend.
Het is niet verrassend dat deze functie eraan komt. In 2021 lag Google in het Verenigd Koninkrijk al onder vuur. Volgens de Britse evenknie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zou het bedrijf te weinig doen tegen valse reviews en daarop startte het een onderzoek. Nu, drie jaar later, komt er eindelijk een oplossing voor dit probleem in Google Maps. Recent kwam de app ook al met nieuwe functies waarover je hieronder meer leest.