GTA 3 is twintig jaar oud: ‘We zijn nog maar net begonnen’
Op 22 oktober 2001 verscheen er een game op de markt die alles zou veranderen: Grand Theft Auto III, oftewel GTA 3. De eerste twee games in de reeks waren zeker tof. Vanuit een bovenaanzicht had je de mogelijkheid om allemaal wagens te jatten en daarmee missies te voltooien. Maar met dit derde deel werd het pas echt groot. Als speler werd je getrakteerd op een grote open wereld in de vorm van Liberty City, wat een knipoog is naar New York.
GTA 3 kwam op 26 oktober uit in Europa. Toen haalde ik hem op de PlayStation 2. In die tijd waren er al heel wat positieve reviews van de game en was het duidelijk dat het een game was die het anders deed dan dat je gewend was. En na de game even gespeeld te hebben, was het duidelijk dat de game echt uniek was voor zijn tijd. Als beginnende crimineel kon je een groots verhaal volgen, waarbij je door middel van diverse missies steeds verder kwam. Maar het was minstens zo leuk om te gaan klooien en te zien hoe lang je het kon volhouden wanneer je in het wilde weg schoot en de politie achter je aan kreeg.
Ter ere van het twintig jarig bestaan, kregen we de mogelijkheid te spreken met Aaron Garbut. Hij werkt al heel wat jaren bij Rockstar North en is daar nu de Head of Development en Co-Studio Head. De eerste game waar hij aan werkte was GTA 3, waar hij de rol van Art Director vertolkte. Wij konden hem een paar vragen stellen.
GTA 3 interview met Aaron Garbut
WANT: Met GTA 3 ging de reeks natuurlijk over naar een 3D wereld. Wat voor uitdagingen bracht dat met zich mee?
Aaron: Met die verandering zat je opeens midden in de wereld in plaats van erboven. Daardoor moest het geheel meer details krijgen. De gamer zag namelijk in de verte en er was meer interactie. Het doel voor ons was om het een filmisch gevoel te geven. Tegelijkertijd waren er maar weinig games die echt 3D van dit niveau brachten, dus we moesten vanuit de tekentafel echt over alles nadenken. De spelers moesten gegrepen worden door de ervaring, door zelf missies te activeren en met mensen uit de omgeving te praten.
En dan had je nog de snelheid waarmee je je verplaatste. Dat bracht ook weer uitdaging met zich mee. Want hoe zorgde je er met het beperkte geheugen voor dat op een afstand iets werd gerenderd, zodat het er stond wanneer je erlangs reed. Op deze manier haalden we ons allerlei problemen op de hals, maar lukt het ook om de meeste op te lossen en de visie voor de toekomst van de reeks neer te zetten.
WANT: Eén van de toffe elementen in de game bestond uit de radio en de muziek. Wat kwam er allemaal bij kijken toen jullie dat samenstelden?
Aaron: Toen het voor ons duidelijk werd dat we een wereld op deze schaal gingen maken, was het belangrijk dat de spelers er echt in opgingen. En door de muziek- en talkradiozenders ging je nog meer in op de ervaring. Het was een keerpunt voor de serie. De één luisterde naar de klassieke stukken van Double Clef, de andere was fan van de klassiekers van Flashback en dan hadden we nog de eigen gemaakte muziek.
WANT: Wat is wat jullie hebben meegenomen van GTA 3 voor de games die daarna kwamen?
Aaron: Eigenlijk heeft GTA 3 de basis gelegd van de games die we daarna hebben gemaakt. Vanaf die game hebben we werelden gemaakt die geloofwaardig, gevarieerd, interessant en zo levendig mogelijk waren. Werelden die je het gevoel geven dat je erin leeft. Tegelijkertijd moet de wereld leuk zijn zonder iets specifieks te doen. Het is net zo belangrijk om aan te rommelen en plezier te hebben als dat je een goede missie speelt. Natuurlijk, we zijn beter geworden in het vertellen van verhalen, maar de basis is altijd hetzelfde gebleven.
WANT: Als je terugdenkt aan wat GTA 3 ons heeft gebracht, waar ben je dan het trotst op?
Aaron: Voor GTA 3 waren games iets dat je speelde. Maar met onze game werden games een plek om in te leven. Sinds die tijd zijn ze echter en overtuigender geworden. Ik ben trots op de weg die we zijn ingeslagen. Het voelt als we een fundering hebben geplaatst en daarmee het genre vooruitgeholpen. Ik vind open-wereldgames geweldig. En ik denk dat er nog veel meer uitgehaald kan worden. Als team hebben we veel ervaring met alle jaren die we aan games hebben gewerkt. We maken stappen en ik kijk altijd uit naar de volgende stap. Dit derde deel was het startsignaal, maar voor mijn gevoel zijn we nog maar net begonnen.
Dat waren de vragen en antwoorden die we van Aaron hebben gekregen. Het is mooi om te zien hoe de beste man met plezier terugblikt op de game. Uiteraard geeft hij daarbij mooie politiek correcte antwoorden. Maar laten we heel eerlijk zijn: GTA 3 was voor zijn tijd ook behoorlijk bruut. Je kon rondlopen op straat en dan vanuit het niets een voetganger volledig in elkaar meppen. Of gebruik maken van je wapen en op die manier hem of haar af te knallen. En dat is nog maar één voorbeeld. Daarom heb ik even een paar fijne herinneringen op een rij gezet.
GTA 3 herinneringen
Je eerste ritje in een wagen
De eerste keer dat je in GTA 3 plaatsnam in een wagen en daarmee ging rondrijden, was toch wel heel speciaal. Ja, het was een beetje lomp qua rijden, maar het feit dat je met een redelijke hoge snelheid door de straten van Liberty City kon rijden was erg tof. En natuurlijk keek je wat er gebeurde wanneer je een voetganger over reed.
Politie-agenten afknallen
In GTA 3 is heel wat politie op de been die de speler in toom moet houden. Maar je weet ook dat ze wapens dragen. Door er één af te maken, pak je snel een pistool die je weer in missies kunt gebruiken. Alleen moet je dan wel even de andere politieagenten afschudden, want na zo’n actie heb je gelijk een paar sterren in je Wanted-niveau te pakken.
Vuur veroorzaken, waarna de brandweer kwam en je die wagen jatte
Wanneer je in GTA 3 met een wagen ging rijden, dan had je al redelijk snel door dat ze niet het eeuwige leven hadden. Wanneer je te veel schade had, dan moest je maken dat je wegkomt, want de explosie is dodelijk. Maar met die explosie ontstaat er ook brand en zul je zien dat de brandweer langskomt om de brand te blussen. En dan kun jij die wagen jatten en er meer losgaan.
Het zappen tussen de radiostations
Mocht je even niks te doen hebben, dan kun je ook gewoon rondrijden in een wagen en genieten van de radiostations. Met name Chatterbox vond ik erg vermakelijk met vermakelijke gesprekken met de luisteraars.
Het meenemen van een vrouw van lichte zeden
Naast dat je in GTA 3 politieagenten kon afmaken, was er nog iets dat veel stof op deed waaien: vrouwen van lichte zeden. In de game waren er verschillende hoeren te vinden. Je kon die oppikken met je wagen en dan naar een steegje rijden. Daar ging de wagen dan een beetje op en neer, wat er op duidde dat je de daad deed. Bovendien leverde dit extra health op. En wanneer de dame dan uitstapte, dan maakte je haar af en pakte je haar geld af.
Het tweede eiland dat openging
De eerste uren die je in GTA 3 doorbrengt, is op het eerste eiland. Maar wanneer je een aantal missies hebt voltooid, gaat de brug naar het tweede eiland open en krijg je in één keer een veel grotere speelwereld. Daardoor waren de mogelijkheden haast eindeloos.
Plaatsnemen in de Dodo en dan zo lang mogelijk vliegen
En als je dan in GTA 3 op het derde eiland terecht kwam, dan kon je daar naar het vliegveld gaan. Daar had je een klein vliegtuigje genaamd de Dodo. Het was een vliegtuig dat niet bedoeld was om er heel lang in te vliegen. Op één of andere manier wilde de ontwikkelaar dat je er snel mee neerstortte. En dan was het de uitdaging om zo lang mogelijk in de lucht te blijven en dat record op te schrijven.
Spelen met cheats
Tot slot kende GTA 3 een heleboel verschillende cheat-codes. Daarmee kon je vanuit het niets opeens veel wapens krijgen of oneindig leven. Het was een heerlijke manier om lekker te gaan klooien en te ontdekken wat er allemaal mogelijk was.
Heb je GTA 3 nooit gespeeld? Dan hebben we goed nieuws. Over een tijdje verschijnt namelijk de GTA Trilogy. Daarin zit dit derde deel, maar ook de klassiekers Vice City en San Andreas. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.