GTA-5 fan gaat viral met dit bizar toffe kunstwerk van de map
GTA 5 is zonder twijfel één van de grootste games ooit gemaakt. Sinds 2013 zijn er heel wat gamers die er veel plezier mee beleven en als gevolg daarvan is de game wereldwijd bizar goed verkocht. Maar de game weet ook vaak creatievelingen te inspireren.
Zo ook Dom Riccobene. De beste man is blijkbaar een liefhebber van GTA 5. En daarbij is hij ook nog eens handig met een 3D-printer. Die twee liefdes heeft hij nu samengegooid en als gevolg daarvan heeft hij een waar kunstwerk gemaakt.
De GTA 5-map komt tot leven
Dom Riccobene is het dagelijkse leven een product designer. Hij gebruikt daarbij vaak data uit de echte wereld om locaties als zogenaamde ‘data kunstwerken’ na te maken. Maar met de coronacrisis is het voor hem lastig om naar buiten te gaan en op zoek te gaan naar inspiratie. Dus gebruikte hij games om nieuwe kunstwerken te maken. En daarbij kwam hij dus terecht in de wereld van GTA 5. Tegenover Kotaku liet hij weten dat hij gebruik heeft gemaakt van een custom script om het terrein en de gebouwen te scannen. Daarbij kon hij in een diameter van zo’n 1.000 meter vanaf de speler de omgeving scannen en die data kon hij dan weer gebruiken. Om de gehele map te scannen was het wel nodig om rustig rond te lopen en data-verzameling te herhalen. Uiteindelijk kostte het hem zo’n 100 uur om alles te scannen. Het resultaat mag er zijn!
Map of San Andreas for #FanArtFriday#GTA5 #GTAOnline #3dprinting pic.twitter.com/FdUfoquyvF
— Dom Riccobene (@DomRiccobene) August 6, 2021
Nadat hij alle data had verzameld, was het nog zaak om alle data goed aan elkaar te knopen, zonder dat dingen verloren ging of dubbel gebruikt werden. Daarvoor gebruikte hij professionele mappping software om alles te analyseren. Daarbij zijn er maar liefst 500 miljoen coordinaten die verwerkt moesten worden en daardoor kon het reliëf in de map gemaakt worden. Met die informatie kon hij vervolgens naar de printer en was het daar wachten. sommige stukken kosten maar een uur om uit te printen, terwijl andere stukken die wat uitgebreider waren zo’n twaalf uur duurde.
Tijdrovende klus
Uiteindelijk kostte het hem zo’n 400 uur om de map van GTA 5 na te maken. Daarmee is hij nog niet klaar met zijn projecten. Hij wil ook de map van Red Dead Redemption 2 op dezelfde manier overzetten. Daarvoor verwacht hij overigens wel dat hij het in 200 uur kan doen.
GTA 6 laat volgens uiterst betrouwbare bron nog lang op zich wachten