Is een helmplicht voor elektrische fietsen een kwestie van tijd?

Elektrische fietsen Thomas Aalderink 18 aug 2022
Leestijd: 3 minuten

De overheid wil vanaf 2023 een helmplicht instellen voor snorfietsers. Sommige elektrische fietsen kunnen net zo hard als de gemotoriseerde tweewieler. Gaat die plicht dus ook voor de e-bikers gelden?

Fietsen is een gezonde bezigheid, behalve als je er vanaf valt. Ieder jaar krijgen 50.000 fietsers na een ongeval te maken met ernstig letsel. Bij een derde daarvan is er ook sprake van hersenletsel. De gevolgen hiervan kunnen behoorlijk heftig en langdurig zijn. Volgens de denktank Artsen voor Veilig Fietsen is het daarom belangrijk om de fietshelm meer te promoten.

Moet er een helmplicht komen?

Artsen voor Veilig Fietsen is op 4 oktober 2021 gelanceerd. Deze denktank bestaat uit een kerngroep van drie neurologen en een kindertraumachirurg. Dit wordt aangevuld met een twintigtal medische specialisten, artsen en studenten uit verschillende disciplines. Ook wordt Artsen voor Veilig Fietsen ondersteund door verschillende verenigingen (voor neurologie, neurochirurgie, revalidatieartsen, traumachirurgie, etc.).

Helm nodig voor je elektrische fiets? Deze vijf modellen zijn kneiterhard!

Deze denktank is niet in de positie om een helmplicht af te dwingen, maar wat ze wel kunnen doen is zich mengen in het publieke debat. Op lokaal en landelijk niveau voeren ze campagne en vragen ze aandacht voor dit onderwerp. Als jij een gewone of een elektrische fiets hebt, dan is het dragen van een helm een doeltreffende manier om hersenletsel te voorkomen.

Elektrische fietsen vaak betrokken bij ongevallen

Op dit moment is bij fietsers hersenletsel de belangrijkste oorzaak van overlijden. Daar moet wat aan gedaan worden, want in de laatste twintig jaar is de verkeersveiligheid voor fietsers niet verbeterd. Sterker nog, de lijn lijkt omhoog te gaan. Zo waren er in 2020 zelfs 229 dodelijke fietsongevallen. Dat is het hoogste aantal van de laatste twee decennia. Wat daarbij opvalt is ook het hoge aantal elektrische fietsen die betrokken zijn bij deze ongevallen.

Elektrische fiets: komt er binnenkort een helmplicht voor e-bikes?

Inmiddels komen er jaarlijks meer fietsers dan automobilisten om het leven. Dat was in het verleden wel anders. zo’n vijfentwintig jaar geleden waren er jaarlijks drie keer zoveel verkeersdoden bij personenauto’s als bij fietsers. Door maatregelen en veiligere auto’s is dat aantal enorm gedaald. Helaas is dat bij fietsers niet het geval. Daar blijft het aantal verkeersdoden schommelen rond de 200 per jaar.

Een helm is de oplossing

Dat aantal kan flink teruggebracht worden. Volgens het Centraal Planbureau kunnen jaarlijks 45 verkeersdoden en 1.400 ernstige verkeersgewonden voorkomen worden als kinderen onder de twaalf jaar en mensen met een elektrische fiets een helm gaan dragen. Een helm vermindert de kans op dodelijk hersenletsel met 71%. Daarom vindt Artsen voor Veilig Fietsen het zo belangrijk dat het dragen van een fietshelm actief gestimuleerd wordt.

Waarom de elektrische fiets de nieuwe elektrische auto is
Fietsen zonder helm. (Afbeelding: Unsplash)

Het liefste ziet de denktank dat iedereen met een fiets of elektrische fiets uit zichzelf een helm op gaat doen, maar ze hebben er echter ook geen probleem mee als er een helmplicht komt. Daarmee rijden ze De Fietsersbond wel enigszins in de wielen. Deze belangenbehartiger is van mening dat een helmplicht een averechts effect kan hebben en dat mensen de fiets vaker gaan laten staan.

Helmplicht voor elektrische fiets

Het helmplicht debat wordt in de media en samenleving steeds vaker gevoerd, maar in de politiek is het nog geen concreet agendapunt. Dit betekent dat iedereen voorlopig nog zonder helm op zijn fiets of elektrische fiets kan stappen. Toch is er wel een kans dat dit in de toekomst gaat veranderen.

Elektrische fiets: onderhoud wordt in de toekomst stuk goedkoper

Vanaf 1 januari 2023 moeten snorfietsers een helm op. Wanneer je deze lijn doortrekt, is het aannemelijk dat ook iedereen met een elektrische fiets op termijn aan de beurt komt. Deze mogen tenslotte even hard. Onze collega’s van Metro informeerden bij het ministerie van Verkeer & Waterstaat.

Een woordvoerder van het ministerie legde uit dat wanneer de maximumconstructiesnelheid van een E-bike van 25 km/u wordt overschreden, er geen sprake meer is van een elektrische fiets. “Maar van een speed-pedelec. Voor speed-pedelecs geldt een goedkeuring, helmplicht, rijbewijs, kentekenplaat en WA-verzekering.” Volgens de woordvoerder moet men voor zo’n technische aanpassing goedkeuring krijgen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RWD). Over een mogelijke helmplicht voor de E-bike sprak zij: “In Nederland is weinig maatschappelijk draagvlak voor helmgebruik op de fiets.” Of die verplichting er dus alsnog komt, is dus de vraag.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen