Elektrische auto’s rijden in de toekomst zelf, maar hoe kun je ze herkennen?
Je komt het in menig sciencefiction film tegen: zelfrijdende elektrische auto’s. Ze komen nu nog alleen voor op het witte doek, maar het duurt niet lang meer voordat wij er ook de weg mee op kunnen.
Verschillende zelfrijdende elektrische auto’s zijn nu toe aan een testfase. Om de verkeersveiligheid te bevorderen is het belangrijk dat deze testvoertuigen makkelijk kunnen worden herkend.
Dat hebben autofabrikanten slim aangepakt. Ze hebben ervoor gezorgd dat autonome EV’s speciale verlichting hebben.
Zelfrijdende elektrische auto’s hebben lichten in deze speciale kleur
We krijgen dankzij Mercedes-Benz een inkijkje in hoe de zelfrijdende elektrische auto er in de toekomst uit gaat zien. De fabrikant is de eerste die vergunningen heeft gekregen voor op maat gemaakte markeringslichten aan de buitenkant. Deze lichten geven aan dat het voertuig autonoom rijdt op de openbare weg.
In Californië hebben de elektrische auto’s die getest worden, speciale turkooiskleurige LED-lampjes aan de voorkant en achterkant. In Nevada zullen bepaalde auto’s vanaf 2026 een soortgelijk licht hebben als ze autonoom rijden.
Mercedes wil met de vergunningen leren hoe zelfrijdende elektrische auto’s en andere weggebruikers goed samen kunnen rijden. Het bedrijf denkt dat duidelijke markeringen helpen om mensen meer vertrouwen te geven in geautomatiseerd rijden.
Waarom turquoise?
Er is gekozen voor turquoise, omdat de kleur niet botst met al bestaande autolichten. Ook kan de kleur niet worden verward met verlichting van hulpdiensten en verkeerslichten. Mercedes denkt dan ook dat turquoise een industriestandaard moet worden, zodat zelfrijdende elektrische auto’s over de hele wereld kunnen worden herkend.
Op dit moment zullen de turquoise lichten alleen te zien zijn op testvoertuigen in Californië die zijn uitgerust met Drive Pilot-technologie. Maar als het aan Mercedes ligt, zijn de eerste zelfrijdende elektrische auto’s vanaf begin 2024 beschikbaar in Californië. In Nevada worden diezelfde lichten in 2026 geplaatst.
De technologie kreeg al in 2021 een typegoedkeuring in Duitsland. BMW heeft ook een vergelijkbaar systeem dat sinds dit jaar ook in Duitsland mag worden getest.
Nog even geduld
Het klinkt misschien alsof het niet lang meer duurt voordat we kunnen relaxen tijdens het rijden. Maar juich niet te vroeg. Zowel de Mercedes-Benz Drive Pilot als de BMW Personal Pilot L3 in Duitsland werken onder bepaalde regels. Bestuurders van zelfrijdende elektrische auto’s moeten bijvoorbeeld elk moment klaar zitten om het stuur over te nemen.
Bovendien kunnen de systemen alleen worden gebruikt als het verkeer niet harder gaat dan 60 kilometer per uur. En het mag alleen op snelwegen met aparte rijbanen. Dus geen drukke stadsstraten of smalle weggetjes.
Zowel BMW als Mercedes-Benz zijn heel voorzichtig met zelfrijdende elektrische auto’s. De bedrijven willen niet suggereren dat je films kunt kijken of je sociale-mediaprofielen kunt bijwerken terwijl je achter het stuur zit. Ze willen dat bestuurders hun aandacht op de weg houden en veilig blijven.
Deze bestaande elektrische auto’s hebben binnenkort een actieradius van 1000 kilometer