‘Hitteproblemen MacBook Pro 2018 met update te fiksen’

Apple Raymon Mens 24 jul 2018
Leestijd: 2 minuten

Vorige week werd duidelijk dat de 15-inch MacBook Pro 2018 mogelijk met hitteproblemen kampt. De Intel i9-chip in het duurste en snelste model, produceert met zijn 6 cores meer hitte dan de dunne laptop af kan voeren. Het gevolg is dat de kloksnelheid van de processor teruggeschroefd wordt en de snelheid flink omlaag gaat.

Dat was althans de theorie, maar mogelijk is de absolute temperatuur niet de oorzaak. Apple zou de spanningsregelaar (VRM) verkeerd afgesteld hebben. Dit is het onderdeel dat de stroomtoevoer naar de processor regelt en als het oververhit raakt, wordt een beveiliging geactiveerd die de processor automatisch naar zijn minimale snelheid klokt.


UPDATE: Apple erkent het probleem en heeft een software-update uitgebracht die het moet oplossen. Lees hier verder.


 

Ambitieuze afstelling processor

Een hardware-engineer betoogt op Reddit dat Apple een instelling heeft gekozen die de processor continu 100 watt vermogen laat verbruiken. Dat is uiteraard niet blijvend mogelijk op een laptop die een accu van maximaal 83 watt heeft. Apple zou deze instelling al jaren gebruiken, maar het was tot nu toe geen probleem omdat de processors nooit zoveel energie vroegen.

De Intel Core i9 is echter een monster dat erg hebberig is en 100 watt makkelijk kan bereiken. Intel beveelt aan om de VRM op een lagere waarde in te stellen, maar Apple zou zijn vorige instelling behouden hebben. Als bewijs heeft de engineer een script gebruikt dat de spanningsregelaar op maximaal 49 watt zet. Hij ziet dan prima prestaties en een consistente kloksnelheid die niet teruggeschroefd wordt.

Links de prestaties voor de aanpassing, rechts de prestaties na de aanpassing – Klik/tap voor groter.

Een nadeel van de spanningsregelaar op 49 watt maximaal vermogen zetten, is dat de Turbo Boost niet meer ingeschakeld wordt. De processor blijft stabiel presteren, maar haalt zijn maximale theoretische snelheid niet. Het is ons niet meteen duidelijk waarom er voor maximaal 49 watt is gekozen en niet voor bijvoorbeeld 80. Als dit écht een oplossing is, zal Apple dit ongetwijfeld in een volgende software-update aanpakken. Maar dit zijn natuurlijk de bevindingen van één engineer op Reddit die we niet hebben kunnen verifiëren. Wat wel duidelijk is: het laatste woord is hier nog niet over gezegd. (Zie ook → Teardown MacBook Pro 2018 onthult 5 verrassingen)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen