Hoe laad ik mijn elektrische auto eigenlijk op?
Voordat je een elektrische auto aanschaft, is het belangrijk om na te denken over hoe je hem gaat opladen. Ja, dat doe je met stroom. Maar waar haal je die stroom vandaan? Heb je de mogelijkheid de auto in je garage te parkeren of staat hij ‘s nachts ergens voor het huis geparkeerd? We hopen dat je over deze vragen nadenkt alvorens je een elektrische auto koopt, of er goed over hebt nagedacht als je er al een op de oprit hebt staan.
Dit betekent niet dat je alvorens de aankoop een expert in elektrische auto’s opladen hoeft te zijn. Het opladen zelf is namelijk echt geen rocket science wanneer alle systemen in plaats zijn. Zo laad je jouw elektrische auto op.
Elektrische auto opladen aan huis
Voor veel (potentiële) kopers van elektrische auto’s is het elektrische opladen een groot vraagteken. De accu van de auto opladen is helemaal niet moeilijk. Het vergt alleen soms dan wat planning en het aanleren van nieuwe gebruiken en gewoonten.
Je laadt de accu van je smartphone, laptop, tablet en andere apparaten af door het apparaat met de oplader te verbinden, en die simpelweg in het stopcontact te steken. Het verbaast je misschien dat het ook mogelijk is om de accu van een auto op te laden door de oplader simpelweg in het stopcontact te steken. Deze manier van opladen krijgt vaak niet de voorkeur, maar het kan wel degelijk.
Gewoon stekker in het stopcontact steken en gaan, dus?
Wanneer je een elektrische auto koopt wordt die vaak geleverd met een 230v-laadkabel. Zo’n kabel heeft een maximale laadstroom van 10A en kan een maximaal laadvermogen van 2,3 kW halen. Dat is inderdaad de maximale stroomsterkte die je op een stopcontact mag aansluiten. De laadkabel is dus geschikt om thuis in het stopcontact te steken.
Het is ook mogelijk om via het stopcontact hetzelfde laadvermogen te behalen als een 1-fase aansluiting van een laadpaal thuis. Daarvoor moet je er wel voor zorgen dat er geen andere apparaten op dezelfde groep in de meterkast zijn aangesloten. Wanneer je een aparte en goed gezekerde groep gebruikt om de auto op te laden, en geen verlengsnoeren gebruikt, kom je op hetzelfde laadvermogen uit. Gebruik daarnaast ook een geschikte laadkabel en laadbeveiliger. Die kabel en beveiliger beschermen tegen overspanning, overspanning, lekstroom en oververhitting.
Nadelen van opladen via het stopcontact en alternatief
Een elektrische auto opladen via de laadkabel in het stopcontact heeft voordelen maar ook zeker nadelen. De huishoudelijke elektriciteitsvoorziening gebruiken (opladen via de wisselspanning (AC)) belast het stroomnetwerk zwaar. Dit maakt het opladen duurder en opladen via de wisselspanning met de 230c-laadkabel duurt ook lang. Het alternatief? Een laadpaal laten installeren aan huis.
Het grote nadeel van een laadpaal is de kosten. Een lader zelf kost tussen de 300 en 2000 euro (afhankelijk van het vermogen van de laadpaal) en de installatie kost ook tussen de 500 en 1200 euro. Dit is natuurlijk een eenmalige uitgave, maar het blijft een flinke bak geld.
Wanneer je er zeker van wilt zijn dat je ‘s ochtends met een volle accu weg kunt rijden is een laadpaal aan huis wel de beste optie. Dat hoeft zeker geen snellader te zijn. In tegendeel: je elektrische auto vaak (of standaard) opladen met een snellader zet veel druk op de accu van de auto. Dat betekent dat de accu sneller zijn capaciteit verliest en dus minder lang mee gaat. Geduld is een schone zaak, en draagt bij aan de levensduur van je auto.
Heb je net een elektrische auto gekocht en ben je benieuwd wat je nog meer moet doen om je eerste rit (en alle ritten die volgen) zo soepel mogelijk te laten verlopen? Hier 5 tips over wat als eerste te doen na de aankoop.