Hoe Scarface II toch echt een hele vette game kon worden
In 2006 maakte de wereld kennis met een ietwat aparte game in de vorm van Scarface: The World Is Yours. Het was een titel die zich afspeelde na het einde van de originele film. Het verschil daarbij was dat in de game je de laatste shootout wist te overleven en van daaruit je leven als crimineel opnieuw moest opbouwen.
Scarface: The World Is Yours was wat dat betreft een poging om het succes van een titel als GTA Vice City te evenaren. Dat was uiteindelijk niet het geval, hoewel de game hier en daar wel mooie momenten had. En blijkbaar werd er ook gewerkt aan een vervolg.
Scarface 2 had interessant kunnen zijn
Officieel is Scarface 2 nooit aangekondigd, maar nu is er een Youtube-kanaal dat stelt conceptmateriaal te hebben van de game. De materialen zouden uit 2009 komen en zijn aangeleverd door voormalige ontwikkelaars van Radical Entertainment, die aan de game zouden werken. Dit nieuwe avontuur zou je de mogelijkheid geven om als Tony Montana af te reizen naar Las Vegas om daar je fortuin te verdienen. Dus waar het eerste deel Vice City was, daar is dit nieuwe deel een beetje gebaseerd op GTA San Andreas. Naast de stad laten de conceptbeelden ook zien dat je de woestijn in had kunnen gaan. Bekijk de video van het geheel hieronder.
Het is wel jammer dat het hierbij is gebleven. De kans dat er ooit een Scarface 2 komt is klein. De eerste game werd redelijk ontvangen, maar is nooit echt een groot salessucces geworden. Bovendien ging de ontwikkelaar met de fusie tussen Vivendi en Activison over in een soort ondersteunende rol en maakte het niet meer zelf games. Het laatste dat ze deden was Bungie ondersteunen met het maken van de eerste Destiny. Sindsdien heb ik eigenlijk geen idee wat er gedaan is. Wel is de studio onderdeel van de Microsoft-overname. Wellicht dus dat de licentie daar nu ligt en in de toekomst ooit iets mee is gedaan.
Prototype
Scarface: The World Is Yours was dus een alleraardigste poging om een open-wereld game te maken. Die kennis is uiteindelijk gebruikt in de twee Prototype-games die de ontwikkelaar daarna uitbracht. Games die goed begonnen, maar uiteindelijk zeer eentonig werden en vooral draaide om dingen slopen met bovennatuurlijke krachten. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.