Final Fantasy XVI is de game die ons Hogwarts Legacy en Zelda laten vergeten
2023 is een fantastisch gamejaar. Hogwarts Legacy, Diablo 4 en The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom zijn drie echte toppers. De PlayStation 5 heeft nu echter de game waarvoor je de rest echt uit je handen moet laten vallen. WANT-redacteur Jeroen Kraak vertelt je er alles over.
Ik heb zelf uren in Hogwarts Legacy en The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom gezeten. Nu raak ik ze helemaal niet meer aan en dat heeft een reden. De PlayStation 5 heeft een game die al mijn vrije tijd opslokt. Totdat ik deze heb uitgespeeld, wil ik echt niets anders meer.
Hogwarts Legacy en Zelda aan de kant schuiven
Hoewel mijn interesse in gamen de laatste tijd wat afnam, is die weer helemaal terug. Ik had gewoon geen zin meer om Hogwarts Legacy en The Legend of Zelda uit te spelen. Hoewel ik die games echt heel leuk vond, werd het op een gegeven moment wat te veel van hetzelfde.
Ik ben een beetje moe geworden van open-wereldgames. Kilometers lopen van de ene naar de andere quest. Telkens dezelfde opdracht: breng voorwerp A naar persoon B, ga lopend naar de volgende tempel, sla ondertussen weer wat varkens neer en zoek een nieuw wapen omdat je zwaard weer uit elkaar is gevallen.
Een open wereld en de bijbehorende vrijheid is natuurlijk fijn, maar het houdt een beetje op als elk huisje er hetzelfde uitziet en nauwelijks iets toevoegt. Soms is het juist beter als de wereld wat meer gestructureerd is, de plaatsen echt een eigen gezicht hebben en het verhaal weer leidend wordt. Dat doet deze nieuwe PlayStation 5-game fantastisch.
Veel games vallen in herhaling en doen elke keer hetzelfde kunstje. De games dit jaar zijn daarop geen uitzondering. Hogwarts Legacy heeft bijna alles uit andere games gehaald, inclusief de duizend icoontjes op de kaart (hallo, Ubisoft). The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom doet bijna alles hetzelfde als Breath of the Wild, alleen kun je nu wat meer bouwen en is de wereld wat complexer.
Final Fantasy XVI is op PlayStation 5 anders dan alle voorgangers
Square Enix had ervoor kunnen kiezen om een veilige route te nemen en alles hetzelfde te doen als voorgaande delen, maar dat doen ze niet. Nee, deel zestien is echt anders dan zijn voorgangers en dat zal voor fans van de serie even wennen zijn, maar uiteindelijk gaan ze dit zeer tof vinden.
Zelf heb ik vanaf Final Fantasy X (een van mijn favoriete games) alle delen gespeeld, behalve de online-versie. Toch verloor ik langzaam mijn interesse. XVI is precies wat de reeks nodig heeft: echte vernieuwing.
Als je Final Fantasy XVI start op je PlayStation 5, lijkt het net alsof je in Game of Thrones bent beland. Er woedt een grote machtsstrijd in de wereld vol oorlogen, verraad en magische krachten. Deze game heeft dan ook gekozen voor een middeleeuwse setting, waarmee het teruggaat naar de roots, net zoals kristallen die een belangrijke rol spelen.
Bij dat decor heeft Square Enix voor Final Fantasy XVI echter wel voor een andere sfeer gekozen. Vroeger was de serie vooral schattig met hier en daar een chocobo die je kon knuffelen. In het nieuwste deel wordt een veel duisterdere toon aangeslagen. Gescheld, seks, slavernij en oorlog komen allemaal voorbij. Geen brave game zoals Hogwarts Legacy of Zelda, dus.
Vertrouwd en nieuw
Het verhaal zit echt geweldig in elkaar met allerlei plotwendingen. Je zit continu op het puntje van je stoel en je wilt gewoon weten hoe het allemaal afloopt. De karakters in het spel zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt. De side-quests geven achtergrond aan het verhaal, hoewel die niet allemaal even geslaagd zijn.
Overigens hoef je chocobo’s niet helemaal te missen, want ze zitten nog steeds in de game. Final Fantasy XVI heeft namelijk een aantal vertrouwde elementen meegenomen op de PlayStation 5. Denk aan de typische Final Fantasy-muziek, verschillende monsters en de Eikons, die in vorige versies nog door summoners als aeons werden opgeroepen. Dat geeft net dat vertrouwde gevoel waardoor de verbinding met de game-serie als geheel behouden blijft.
Bij Final Fantasy gaat het natuurlijk om de gevechten, en die zijn in dit deel echt spectaculair te noemen. Het is wat minder traditioneel en meer veranderd in een echte actie-RPG. Je vecht vooral met het hoofdpersonage door middel van combinaties van de verschillende toetsencombinaties. Toch krijg je regelmatig ook hulp van teamgenoten, al doen deze dat vooral op basis van AI.
Zelda en Hogwarts Legacy kunnen dit leren van de PlayStation 5-game
Deze gevechten zien er nu echt flitsend uit op je PlayStation 5 en zitten vol met spectaculaire visuals. Dat kan ertoe leiden dat je soms de weg een beetje kwijtraakt in een gevecht, maar het maakt het allemaal wel veel dynamischer. Bovendien volgen grote gevechten elkaar soms in razend tempo op, waardoor je in een achtbaanrit vol actie terechtkomt zonder rustmoment.
Final Fantasy XVI heeft elementen behouden waardoor het vertrouwd blijft aanvoelen op de PlayStation 5, maar brengt tegelijkertijd ontzettend veel vernieuwing met zich mee doordat het een andere koers durft te varen. Iets waar andere games een voorbeeld aan kunnen nemen. Zelda deed dat natuurlijk met Breath of the Wild, maar Tears of the Kingdom is eigenlijk hetzelfde. Hogwarts Legacy had een fantastische setting, maar nam qua gameplay geen enkel risico.
Nogmaals, deze games zijn geweldig, maar het zou sieren als ze wat meer durf zouden tonen. Dat geldt niet alleen voor die titels, maar ook voor vaste PlayStation 5-IP’s zoals Horizon en God of War. Allemaal top-titels, maar ze bewandelen het veilige pad in plaats van echt te vernieuwen.
Natuurlijk kan het nemen van risico’s verkeerd uitpakken, maar Final Fantasy XVI laat zien dat het echt de moeite waard is om het te proberen. Hopelijk is dit een aanmoediging voor andere gameontwikkelaars en zien we bijvoorbeeld ook een GTA 6 en Starfield boordevol nieuwe elementen.
Hogwarts Legacy: mijn jarenlange Harry Potter-droom komt prachtig tot leven