Vijf redenen om (niet) voor een Honda HR-V te kiezen
De Honda HR-V is een kleine SUV, die ondanks zijn formaat toch in staat is om grootse dingen te doen. Hij komt met een paar voordelen van de wat grotere modellen, maar heeft zoals altijd natuurlijk ook weer een paar nadelen. Dit zijn de vijf redenen om wel of juist niet voor de Honda HR-V te gaan.
Soepele besturing en handling
Het sturen in de HR-V gaat natuurlijk en soepel, doordat je genoeg feedback krijg van de voorste wielen. Hierdoor merk je nauwelijks dat bepaalde bochten eigenlijk lastig zijn en ook inparkeren kost nauwelijks moeite. Daarnaast is het veersysteem goed afgesteld en zit het met de handling ook snor. Dit alles zorgt ervoor dat het rijden in de auto een waar genot is.
Zuinig rijden
Honda’s staan erom bekend redelijk zuinig te rijden en dat is bij de HR-V ook niet anders. Dit model lijkt echter nog zuiniger te zijn dan normaal en gaat niet losbandig om met je brandstof. Het autootje scoort hoger op zuinigheid dan veel andere kleine SUV’s, dus als dit één van je prioriteiten is zou deze Honda bovenaan je lijstje moeten staan.
Genoeg ruimte voor alles en iedereen
Zowel voor mensen als bagage is er genoeg ruimte in de auto. De HR-V heeft verrassend veel plek voor passagiers voor een model uit dit segment. Daarnaast is er ook voor de bijkomende bagage genoeg ruimte in de kofferbak. De SUV is verder uitgerust met Honda’s Magic Seat. Hierdoor kun je de achterste bank optillen en inklappen om nog meer ruimte te creëren voor van alles dat je zou willen vervoeren.
Geen optimale “getaway car”
Helaas zijn er ook wat mindere punten. Zo is de Honda HR-V niet de snelste als het aankomt op acceleratie. Als je snel wilt optrekken, kun je beter voor een andere auto gaan. De SUV gaat vanuit stilstand naar 97 km per uur binnen 9,7 seconden. Natuurlijk hoeft het ook weer geen sportauto prestaties neer te zetten, maar dit is toch wel een beetje langzaam.
Honda HR-V is lawaaierig typje
Ook is de auto redelijk luidruchtig. Nu is dat niet zo’n probleem, mits het geluid buiten blijft. Helaas krijg je ook binnenin last van motorgeluiden en ruis. Als je bij een stoplicht aan het wachten bent, krijg je al te maken met de geluiden. Wanneer je op hoge snelheid op de snelweg rijdt, wordt het er niet beter op. Honda zou misschien bij een volgend model het allemaal wat beter kunnen isoleren.
Behalve met auto’s is Honda natuurlijk ook druk bezig met motoren. Dit jaar leek de research en development afdeling van de automaker in Rome erg in de science fiction sferen te hangen. De Honda CB4 Interceptor concept bike ziet er namelijk futuristischer uit dan ooit en wekt zelfs zijn eigen energie op.