5 redenen om (niet) voor de Honda Jazz te kiezen
De Honda Jazz is een compacte hatchback, die ondanks zijn formaat toch verrassend veel mooie features heeft. In andere landen gaat de auto ook wel onder de naam Honda Fit. Het is een mooie all-round auto voor het dagelijkse leven, maar natuurlijk zijn er ook altijd puntjes van kritiek. Dit zijn de vijf redenen om wel of juist niet voor de Honda Jazz te gaan.
Veilig op de weg
Met de Honda Jazz krijg je ook Honda’s Sensing Suite, welke je helpt om veilig op de weg te blijven. Hiermee krijg je net wat meer mogelijkheden dan bij andere auto’s in dezelfde klasse. Zo kun je bijvoorbeeld onder andere gebruik maken van het Lane Departure Warning systeem, waarmee de auto je extra alert maakt tijdens het wisselen van rijstrook. Ook verzorgt hij automatisch grootlicht voor je, zodat je alles goed kunt blijven zien.
Genoeg ruimte voor alle en iedereen
Iets anders dat ontzettend fijn is aan de Honda Jazz is dat je voorin verrassend veel ruimte tot je beschikking hebt. Als je de auto ziet, zou je dat absoluut niet denken. Voorin heb je genoeg ruimte om je benen kwijt te kunnen en ook je hoofd kan vrij bewegen, zonder dat je gebogen hoeft te zitten. Ook de passagiers achterin hebben genoeg ruimte voor hun mogelijk lange benen.
Zuinig autootje
Wat natuurlijk ook belangrijk is, is dat het autootje je niet teveel kost in het dagelijks gebruik. Qua brandstof zit je met de Jazz gelukkig goed en kun je vrij zuinig rondrijden. Binnen de stad kun je rekenen op een verbruik van zo’n 12,3 km per liter en op de snelweg zit je op 15,3 als je voor de standaard versie gaat.
Honda Jazz niet voor hoge passagiers
Waar passagiers achterin genoeg ruimte hebben voor hun benen, geldt dat helaas niet voor hun hoofd. Dus lange passagiers kunnen wel mee, tenzij ze ook een lang bovenlichaam of een groot hoofd hebben. Dat is wel wat jammer en had zeker beter gekund. Voor kortere volwassenen en kinderen is er echter geen probleem.
Blinde hoek blijft blind
Een ander puntje aan de Honda Jazz is dat er geen monitor is voor de blinde hoek. Dat is een beetje vreemd, gezien de opties die je er allemaal wel bij krijgt. LaneWatch zou je als alternatief kunnen gebruiken, maar het blijft wat raar. Al helemaal aangezien grotere Honda’s, zoals de Odyssey, wel komen met een systeem voor de dode hoek.
Net zoals behoorlijk wat andere automakers, is ook Honda druk bezig met elektrische modellen. Zo kunnen we volgend jaar de schattige Honda Urban EV verwachten.