House of the Dragon: 8 dingen die je volgens de makers moet weten
Het is eindelijk zover. Sinds afgelopen maandag kun je eindelijk House of the Dragon kijken op HBO Max. Het is de prequel van Game of Thrones. WANT-redacteur Jeroen pakte een bakje koffie met maker Ryan J. Condal, die hem alles over de nieuwe serie vertelde.
House of the Dragon is een van de grootste series van het jaar. Er staat ontzettend veel druk op aangezien dit de eerste spin-off is van Game of Thrones. Het is dan ook een zeer belangrijk project voor HBO Max dat niet mag mislukken.
De keuzes rond House of the Dragon
Ryan J. Condal is verantwoordelijk voor House of the Dragon. Hij werkte nauw samen met schrijver George R.R. Martin om zijn verhaal om te toveren tot een prachtige serie. Hij legt je in deze punten uit wat je precies kan verwachten.
Waarom juist House of The Dragon ?
“Ik denk dat het voor velen de grote wens is om te zien hoe het vroeger ging met de Targaryens en hun draken. We weten alleen de legende uit Game of Thrones, net zoals Daenerys. Ze was er natuurlijk niet bij en dus weten we alleen wat er verteld is. Sommige zaken zullen vertrouwd zijn, terwijl andere gebeurtenissen je gaan verbazen.”
Hoe House of the Dragon echt anders is dan Game of Thrones
“De grootste uitdaging voor makers is om compleet nieuwe personages te laten thuiskomen in een wereld die al bestaat. Je moet goed kijken naar de verschillen en overeenkomsten. De tone of voice, moet hetzelfde zijn net zoals de kastelen. Die bestaan natuurlijk al honderden jaren.
De verschillen zitten ‘m in de details. Zo is de mode anders en speelt dit alles zich af in een decadente tijd. Dit mede omdat er al een lange tijd vrede is. Tegelijkertijd heerst er ook angst voor de Tagaryens. Zij zijn de farao’s of de Romeinse keizers van hun tijd. Met hun draken zijn ze onverslaanbaar. Dat alles moet meegenomen worden.”
De eerste aflevering is het belangrijkst
“Het is ontzettend lastig om indruk te maken op je publiek. Er zijn zoveel series dus je moet je kunnen onderscheiden. We houden met zoveel zaken rekening. Je moet een nieuwe wereld en personages introduceren. Daarnaast moet je ook nog eens teasen wat de kijkers kunnen verwachten. Het doel is dat kijkers niet afhaken en graag de volgende aflevering willen zien. Dit alles moet in één uur gebeuren. Het is misschien wel de grootste opgave in het maken van televisie tegenwoordig.
We spendeerden meer tijd aan de eerste aflevering dan elke andere in House of the Dragon. Het is de pilot en je moet ook investeerders overtuigen dat ze miljoenen in de serie willen stoppen. Ik ben dan ook zo trots dat het ons allemaal is gelukt. Het is dan ook mijn favoriete aflevering. Daarna komen afleveringen zes en acht, omdat daar ook veel in staat te gebeuren.”
Hier moeten de makers allemaal aan denken
“Je moet een duidelijke visie hebben en die najagen. Je moet de fans geven wat ze willen, maar niet op de manier zoals ze verwachten. Tegelijkertijd moet je ze geven wat ze zelf niet wisten dat ze zouden willen hebben. Dat zit allemaal verstopt in het willen maken van een fantastische serie.”
Laagje voor laagje naar het eindresultaat
“Het maken van House of the Dragon duurt een lange tijd. Elke keer komt er een laagje bij. De ene keer is dat het geluid en de andere keer de special effects. Zo werk je stap voor stap naar het eindresultaat. Je ziet je tekst op een blad papier echt tot leven komen. In totaal duurde het 240 dagen om alles op te nemen en daarna nog 6 maanden postproductie.”
Uit deze series halen de schrijvers inspiratie
“Wij als schrijvers lezen ontzettend veel om nog beter te worden en te groeien. Zelf heb ik voorafgaand aan de serie veel gelezen over de middeleeuwen om wat meer van de wereld te begrijpen en met bedenker George R.R. Martin te kunnen praten. Hij weet er zoveel van en dan is het fijn dat je weet waarom hij bepaalde keuzes maakt.
Qua series hebben we vooral gekeken naar Game of Thrones, wat logisch is. Maar we hielden ook Succession en The Crown in de gaten. Deze twee goede series zitten perfect in elkaar en gaan over een kroon en hun opvolging. Je neemt niet iets over, maar je kijkt wel voor inspiratie.”
Het werken met George R.R. Martin
“Het is geweldig om hem als een bron te hebben, want hij is een fantastische schrijver. Toch bemoeide hij zich niet te veel met House of the Dragon. Dat liet hij allemaal aan ons over. Ik schakelde hem af en toe in als klankboord en stuurde hem delen van het script en opnames wanneer hij dat wilde. Het mooiste voor ons is dat we hem echt zien genieten. Wij brengen zijn verhaal echt tot leven.”
Hoeveel geld er nodig is
“Hoe veel geld en tijd je ook tot je beschikking krijgt, het is nooit genoeg. Het is als het kopen van een huis. Je wil er altijd eentje die net buiten je bereik ligt, hoe rijk je ook bent. Als er een tweede seizoen komt, zal dat precies hetzelfde zijn. Dat is niet erg, omdat je altijd ambitie hebt om het nog beter te kunnen maken. Je moet de grenzen opzoeken en jezelf juist niet insluiten. Elk seizoen moet beter en groter zijn dan het vorige, of het nou seizoen één, twee of drie is.”