Hyundai IONIQ 5: de lekkerste elektrische auto van het jaar?
De Hyundai IONIQ 5 is misschien wel een van de meest besproken elektrische auto’s van het jaar. Zijn opvallende uiterlijk, het ruime interieur en de snelle laadtijden zorgen voor veel aandacht. Maar is die aandacht helemaal terecht?
Ik kreeg de kans om vijf dagen met de Hyundai IONIQ 5 op pad te gaan. Een aanbod waar ik overigens niet lang over na hoefde te denken. Ik reed naar Sassenheim, haalde de elektrische auto op en genoot volop. Maar is dit ook echt de Tesla-killer waar we iedereen over hoorde? Ik vertel het je in deze review.
Hyundai IONIQ 5: de cijfers
Voordat ik je vertel over mijn ervaringen met de Hyundai IONIQ 5, wil ik je graag eerst even kennis laten maken met de elektrische auto. Daarom zet ik de belangrijkste specificaties voor je op een rij:
- Vermogen: 225kW (305 pk)
- Acceleratie van 0-100 kilometer per uur: 5,2 seconde
- Topsnelheid: 185 kilometer per uur
- Koppel: 605 Nm
- Accucapaciteit: 73.4kWh
- Actieradius: 375 kilometer
- Laadvermogen: 11kW AC
- Snel laadvermogen: 232 kW DC
- Afmeting: 4,63 meter lang, 2.15 meter breed en 1,60 meter hoog
- Gewicht: 2095 kilogram
- Bagageruimte: 531 liter
De Hyundai IONIQ 5 is te koop in vier verschillende uitvoeringen: Style (vanaf €43.500), Connect (vanaf €47.500), Connect+ (Vanaf €50.500) en Lounge (vanaf €52.700).
Futuristische elektrische auto
Met de Hyundai IONIQ 5 voor de deur voelde het de afgelopen tijd alsof ik in de toekomst leefde. De elektrische auto heeft nu eenmaal een futuristische uitstraling. Dat heeft niet zozeer te maken met het vierkante ontwerp dat het gekregen heeft. Wel met de details die daarmee gepaard gaan.
Zo zijn het voornamelijk zaken als de voorlampen, de achterlichten en de strepen op de zijkant die de Hyundai IONIQ 5 zo spannend maken. En dan hoeven we het over de wielen nog niet te hebben.
Van binnen is de Hyundai IONIQ 5 overigens ook een heel stijlvolle auto te noemen. Iets dat dan voornamelijk te maken heeft met de witte bekleding van het model dat ik had. Al zijn er meer zaken die een belangrijke rol spelen. Zo is er bijvoorbeeld voorin geen volledige middenconsole te vinden. Dat klinkt gek en ziet er misschien wel wat gek uit, maar is heel erg fijn. Het maakt de auto heel veel ruimer.
Die ruimte is overigens ook achterin goed te merken. Daar is het mogelijk om met drie personen te zitten, zonder dat het heel erg ongemakkelijk wordt. Daarbij zijn de stoelen automatisch te verstellen, zit er stoelverwarming in de achterbank verwerkt en heb je toegang tot oplaadpunten voor je apparaten. Ideaal op alle fronten dus.
Onderweg zonder stress
Wie met de Hyundai IONIQ 5 de weg op gaat zal weinig stress ervaren. Dat heeft dan voornamelijk te maken met de manier waarop deze elektrische auto rijdt. Het Koreaanse model ligt namelijk ongelofelijk lekker op de weg en zit binnen 5.2 seconde al op de honderd kilometer per uur. Dat is minder dan bij de meeste Tesla-modellen, maar over het algemeen sneller dan andere concurrenten. Erg prettig dus, want het zorgt net voor dat extra beetje rijplezier.
Verder beschikt de Hyundai IONIQ 5 over drie verschillende rijstanden waar je gebruik van kunt maken: Comfort, Eco en Sport. Wat deze standen precies doen mag natuurlijk voor zich spreken. In alle drie de standen weet de IONIQ 5 zich uitstekend te redden, al moet ik eerlijk bekennen dat de Comfort modus toch het lekkerst reed.
Het enige nadeel is de vering van deze elektrische auto. Deze is vrij strak afgesteld en zorgt er, mede dankzij het grote gewicht, voor dat je vrij hard over drempels stuitert. Dat kan voor sommige mensen een afknapper zijn, al heeft het mij het in een kleine week bijna niet gestoord.
Oh, en de dat de elektrische auto groot is hoef ik je overigens niet te vertellen. Daar moet je in het begin zonder twijfel even aan wennen. Niet heel erg, maar dan weet je het alvast. Bij mij in de buurt paste hij bijvoorbeeld exact in een parkeervak, dus doe er van te voren alvast je voordeel mee.
Hyundai IONIQ 5: Tesla kan de borst nat maken
Dat Tesla de borst nat kan maken voor de Hyundai IONIQ 5 heeft volledig met het accupakket te maken. De elektrische auto weet de voertuigen van het Amerikaanse bedrijf namelijk het vuur aan de schenen te leggen. Niet zozeer op het gebied van actieradius, want met 375 WLTP bereik heeft de IONIQ 5 minder te bieden dan de goedkoopste Model 3. Dat klinkt misschien als een tegenvaller, maar dat is voor de Nederlandse weg (en hoe zuinig ermee omgegaan wordt) wel echt voldoende.
Tesla speelt het actieradiusspelletje wel een beetje uit, maar leunt voornamelijk op de voordelen die de Superchargers, en daarbij behorende snellaadtijden, met zich meebrengen. Er zijn heel weinig elektrische auto’s die net zo snel op kunnen laden als die Tesla. De Hyundai IONIQ 5 is, met een lagere startprijs dan de Model 3, een uitzondering op die regel.
De Hyundai IONIQ 5 is op te laden met een vermogen van 232kW DC, wat er praktisch gezien voor zorgt dat je in no-time weer voorzien bent van voldoende lading. Met nog 40% batterij over moest de elektrische auto bij mij slechts tien minuten laden voor hij weer op 80% zat. Dat betekende dus simpelweg een plasje plegen, kopje koffie halen en gaan met die banaan. Ideaal!
Het mooie aan die IONIQ 5 is het feit dat je de stroom ook weer terug kan geven. Het is mogelijk om, via de laadkoppeling in de auto, een speciaal opzet stuk in te voegen. Zo kan de buurman gewoon zijn eigen elektrische auto opladen in het geval van nood, maar is het bijvoorbeeld ook mogelijk je frituurpan in de achterbak te zetten. Of het handig is met je bekleding is een tweede, maar het is in principe mogelijk.
Oef, dat ging niet helemaal goed
Helaas zijn er ook een aantal dingen die een klein beetje tegenvielen. Zaken als de stugge vering heb ik bijvoorbeeld al aangekaart, maar er zijn twee onderdelen die ik toch even uitgebreid wil bespreken: het infotainment systeem en het autonoom rijden.
De elektrische Hyundai IONIQ 5 heeft namelijk de mogelijkheid om het stuur over te nemen. Dat hebben we eerder al gezien bij concurrenten als Tesla, maar dat werkt helaas nog niet zo goed als bij die concurrenten. Ik heb het stuur dus meerdere malen over moeten pakken bij scherpe bochten en ook op de snelweg regelmatig heb ik ruzie gehad met het systeem. Zo gaat het automatisch sturen de ene keer aan bij het inschakelen van de cruise control, maar laat hij het de andere keer afweten. Iets dat onderweg voor verwarring zorgt en laat dat nu precies iets zijn waar je niet op zit te wachten.
Dat geldt overigens ook voor het infotainment systeem waar ik persoonlijk niet zo’n fan van ben. Over het algemeen werkt het systeem van Hyundai een stukje langzamer dan bij de concurrentie, maar daar hebben weinig consumenten echt ervaring mee. Wel is het echt even zoeken waar bepaalde instellingen te vinden zijn en kan het zijn dat het systeem soms wat langzaam reageert.
Daarbij wil ik ook nog wel vermelden dat het beeldscherm achter het stuur, wanneer je de richtingaanwijzer aanzet, de straat in beeld brengt. Dat kan met een auto van dit formaat heel handig zijn. Bijvoorbeeld zodat je een stoeprandje niet te laat ziet. Alleen dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat het stuur niet voor het scherm zit. Iets dat ik bij het verstellen van dat stuur, niet echt heb kunnen oplossen. Wat dat betreft zorgde de functionaliteit dus meer voor frustratie dan voor gemak.
Hyundai IONIQ 5: komt de Tesla-killer uit Zuid-Korea?
Het mag duidelijk zijn: Tesla heeft er een serieuze concurrent bij. Waar andere autofabrikanten een beetje snuffelden aan datgeen wat het bedrijf van Elon Musk doet, weet Hyundai met de IONIQ 5 echt verdomd dicht in de buurt te komen.
Als we puur kijken naar de rijstijl, de prijs van de auto en het accupakket, dan kunnen we stellen dat er een heuse Tesla-killer uit Korea komt. Alleen als we dan het autonome rijden en het infotainment systeem daarbij zetten, zien we dat de Amerikanen het nog net ietsjes beter doen. Maar goed, daar betaal je dan wel voor.
Audi e-tron GT: dé elektrische auto voor de echte liefhebber
De Hyundai IONIQ 5 is wat dat betreft één van de meest interessante elektrische auto’s van 2021 te noemen.