Vijf redenen om (niet) voor de Hyundai Kona te kiezen
De Hyundai Kona is een opvallende mini SUV, waarvoor zeker de beschrijving “klein maar fijn” bij past. Het is een jonge auto en werd voor het eerst aan de wereld getoond in 2017. De Kona is een redelijk opvallende verschijning op de weg met zijn bijzondere vormen en opvallende kleurtjes. Dit zijn de vijf redenen om wel of juist niet voor de Hyundai Kona te gaan. Mocht je overigens op zoek zijn naar een elektrische auto, kun je binnenkort ook voor de Kona gaan.
Verschillende rij-modussen
De manier waarop je rijdt is niet altijd hetzelfde, maar hangt bijvoorbeeld af van de ondergrond waar je op rijdt en of het druk is op de weg. Om je te helpen je rijgedrag soepeltjes aan te passen aan de verschillende omstandigheden, komt de Hyundai Kona met drie verschillende rijmodussen.
Als eerste heb je de Normal modus. Deze is, zoals je waarschijnlijk al vermoedt, bedoeld voor normale omstandigheden op de snelweg. Met de Sport modus kun je aan de andere kant wat sportiever rijden en bijvoorbeeld snel optrekken en strakke bochten nemen. Dan is er nog een Eco modus, welke perfect is voor in de stad en extra efficiënt omgaat met je brandstof.
Veilig op de weg
Overigens hoef je niet per se de sport modus aan te zetten om strakke acties uit te voeren. Met de modus aan lijkt de auto wel wat alerter, maar standaard is de handling al solide en vlug, waardoor je je geen zorgen hoeft te maken over een scherpe bocht of wanneer je snel van rijbaan moet wisselen.
De brede en stabiele basis houdt je veilig tijdens je manoeuvres. Om je nog veiliger te houden is de auto ook uitgerust met Hyundai Smart Sense assistentiesystemen, zoals lane-keeping assistance, blind-spot monitoring en een systeem dat automatisch voor je remt als er voor je iets gebeurt. Het systeem helpt je en waarschuwt je voor alle mogelijke gevaren op de weg.
Ruim interieur
Hoewel de Kona zo’n beetje even groot is als andere mini SUV’s, is er vergeleken met deze andere auto’s toch relatief meer ruimte beschikbaar aan de binnenkant. Als je instapt word je verrast, want het lijkt allemaal een stuk groter dan je zou verwachten. Ook in de kofferbak is er meer ruimte dan je zou denken en kun je al je spulletjes makkelijk kwijt. Als je de achterbanken inklapt, is het al helemaal een feest qua ruimte om je spullen kwijt te kunnen.
Traag schakelen in de Hyundai Kona
Helaas is het niet alleen maar feest, maar zijn er ook altijd nadelen aan alles in het leven. Dus ook bij de Hyundai Kona en een puntje is inderdaad wel dat het schakelen wat traag kan gaan. Als je gaat van een slakkengangetje wilt accelereren naar een hoge snelheid of andersom, lijkt het alsof de auto nog net wat te slaperig is om aan je wensen te voldoen. Je merkt dit het meeste in de Normal modus, maar in de Sport modus heb je er weer nauwelijks last van.
Soms wat minder comfortabel
Het autootje kan verder soms wat minder comfortabel aanvoelen, door de stevige vering. Sommige mensen zullen hier helemaal geen probleem mee hebben en er zijn zelfs mensen die het een fijn gevoel vinden. Als je van plan bent om lange afstanden af te leggen, kan het echter toch wat vervelend worden voor de passagiers achterin.
Hoewel je bij Hyundai denkt aan auto’s, is het bedrijf soms ook bezig met andere projecten. Zo werkt de automaker wel eens samen met studenten van het Italiaanse design instituut Istituto Europeo di Design om ander soort voertuigen te ontwerpen. Deze strandbuggy is daar een voorbeeld van en het verrassende is dat hij meteen ook een jetski is.