Instagram komt met abonnementen: maar voor wie is het interessant?
De populaire fotodeeldienst Instagram biedt binnenkort wellicht abonnementen aan, waarover tot op heden nog niets bekendgemaakt is. Officieel dan, want ondanks dat ligt er toch al informatie op straat. En niet zomaar op een willekeurige stoep: de nieuwe informatie haalde onder meer Techcrunch van de digitale winkelpagina’s.
Uit die informatie blijkt dat Instagram onlangs digitale aankopen toevoegde aan zijn apps in de Verenigde Staten. Waar die digitale aankopen voor bedoeld zijn, is ook meteen duidelijk. Uit de omschrijving blijkt namelijk dat je die gebruikt voor de abonnementen binnen de app, die je als gebruiker afneemt.
Instagram stapt op over abonnementen
De redactie van Techcrunch baseert zijn bevindingen op de gegevens van twee marktonderzoekers, namelijk Sensor Tower en Apptopia. Die meten veranderingen in teksten en afbeeldingen op digitale winkelpagina’s. We hebben het dan over digitale winkels als de Google Play Store en de App Store van Apple.
De eerste vermelding van Instagram Subscriptions was er op 1 november 2021. Maar alleen dus op de winkelpagina in de Verenigde Staten. De vermelding heeft een waarde van 4,99 dollar. Een paar dagen later verscheen er nog zo’n digitale aankoop. Dit keer met de waarde van slechts 0,99 dollar.
Wat is de dienst van plan?
Het lijkt er dus op dat Instagram bezig is met het uitrollen van een nieuwe optie: abonnementen. Maar voor wie? En met welk doel? Wellicht dat het platform in de voetsporen wil treden van TikTok of (in mildere vorm) van OnlyFans? Daarover is momenteel niets bekend, omdat het bedrijf het nieuws nog niet officieel maakte.
Wellicht heeft de Meta-dochter wat meer tijd nodig voor het testen van de abonnementen, voordat die voor iedereen live gaan. Het kan zijn dat eerst een klein groepje contentcreators toegang krijgen tot de optie. Met het abonnement krijg je toegang tot exclusieve stories, een badge en exclusieve live video’s.