Meta is er klaar mee: Instagram-gebruikers beschermd tegen ongevraagde worsten
Meta test een nieuwe functie binnen Instagram om ervoor te zorgen dat je niet meer wordt lastig gevallen door de gore schwanz van Hans.
De hoeveelheid ongewenste worsten die op Instagram doorgestuurd wordt is nog altijd schrikbarend hoog. Meta test achter de schermen een functie waarmee de inbox van gebruikers beschermd wordt. Een schwanzenfilter, zou ik het willen noemen.
Waar je in een DM nog wel eens verrast kon worden door een foto van iemand zijn tampeloeres, is dat met de nieuwe functie niet meer het geval. Foto’s met naaktheid worden door Meta wazig gemaakt. Hierdoor moet je deze eerst zelf aanklikken om de inhoud te kunnen zien.
Meta beschermt je tegen naaktfoto’s op Instagram
Meta geeft gebruikers in ieder geval een keuze. Het Amerikaanse bedrijf achter Facebook en WhatsApp zorgt er met de Instagram-functie niet voor dat naaktfoto’s an sich verdwijnen. Maar het doet dus wel precies wat nodig is.
Naast het feit dat de ontvanger een wazige foto krijgt te zien met een waarschuwing voor naaktheid, krijgt ook de verzender een waarschuwing. Die is meer gericht op privacy en laat vooral weten dat de ontvangende partij de foto kan screenshotten en delen met anderen.
Iedere Instagram-gebruiker onder de 18 jaar krijgt deze functie binnenkort automatisch. Oudere gebruikers moeten de functionaliteit zelf inschakelen, maar krijgen wel een melding van de mogelijkheid.
10% jongeren sturen naaktfoto’s
Hoewel sommigen misschien niet bekend zijn met het fenomeen, zijn naaktfoto’s op social media een ding. Vorige maand voerde EenVandaag een onderzoek uit. Daaruit bleek dat 10 procent van de jongeren wel eens beelden van zichzelf had gestuurd.
Aan de peiling deden in totaal 1800 mensen mee tussen de 16 en 34 jaar. Daarvan liet 68 procent weten ooit een seksueel getint bericht gestuurd te hebben. 47 procent stuurde zelfs seksueel getinte foto’s of video’s door.
Vaak gebeurt dit ook ongevraagd. Uit het onderzoek blijkt dat driekwart van de deelnemers denkt dat jongeren zich niet genoeg realiseren wat dit voor het slachtoffer betekent. Twee derde denkt dat het goed zou zijn om hier meer voorlichting over te geven.
Dat Meta, met de populariteit van voornamelijk Instagram, werkt aan een functie om hierbij te helpen is uiteraard alleen maar te prijzen.