Instagram maakt het nog gemakkelijker om Reels te maken
Meta, het moederbedrijf van Instagram, wil heel graag dat je Reels maakt. Dat zijn korte video’s die veel lijken op TikTok-content. Niet alleen biedt de app daarvoor nu meer tools aan, ook verandert die de regels over Reels. Voortaan valt namelijk het gros van de video’s op het platform onder de Reels-sectie.
Het is geen geheim dat Instagram veel sterker wil staan in de strijd tegen videoplatform TikTok. Het bedrijf neemt allerlei functies en onderdelen over, maar verzint soms ook zelf wel eens wat. Zo krijgen gebruikers van de dienst nu meer tools om Reels te maken en te delen met hun volgers op het platform.
Instagram biedt meer opties aan
Gebruikers kunnen namelijk alle openbare foto’s en video’s remixen. Instagram biedt voortaan meer Remix-layouts aan, zoals een greenscreen, zodat het gemakkelijker wordt ergens een eigen draai aan te geven. Ook kun je twee video’s (die van een ander en die van jou) naast elkaar afspelen in één venster.
Daarnaast is het mogelijk Reels te maken op basis van eerder opgenomen audio- en video-effecten. Je hoeft daar alleen maar je eigen content aan toe te voegen. Bovendien kun je tijdens het filmen gebruikmaken van twee camera’s: die aan de achter- en voorkant. Zo film je dus iets vanuit twee totaal verschillende kanten.
Bijna alle video’s zijn voortaan Reels
Tot slot voert Instagram nog een belangrijke wijziging door: bijna alle video’s op het platform zijn voortaan Reels. Het gaat om video’s die openbaar gedeeld en niet langer dan vijftien minuten zijn. Alleen de video’s die voor deze verandering gepost zijn, doen sowieso niet mee. Maar de vraag is nu of dat erg is of niet.
Wanneer je video korter is dan negentig seconden, dan kan het algoritme de content aanbevelen aan andere kijkers. Instagram rolt de nieuwe functies en mogelijkheden in de komende weken uit. Het kan zijn dat je de update al ontvangen hebt. Is dat niet het geval, dan moet je dus nog even wachten.