Gedaanteverandering: hoe Instagram steeds meer op TikTok gaat lijken
Misschien houd je niet van TikTok voor je dagelijkse video’s en gebruik je daarom bewust Instagram. In dat geval hebben we slecht nieuws, aangezien de Meta-app heel erg zijn best doen om op de concurrentie te lijken. Dat blijkt ook maar waar uit een recente test die Instagram uitvoert. Behoudt het platform nog wel een eigen smoelwerk?
Wanneer je TikTok opent op je smartphone, dan word je meteen begroet door full-screen video’s. Dat wil Instagram nu ook bewerkstelligen, door eveneens gelijksoortige video’s te presenteren na het openen van de app. Het idee daarachter is dat “video’s meer naar de voorgrond gebracht worden”, aldus de Instagram-baas.
Instagram wil op TikTok lijken
Het gaat hierom verticale video’s die bijna heel het scherm scherm van je smartphone benutten. Sommige gebruikers krijgen hier al mee te maken. Je ziet de video, met daar boven de naam van de poster en eronder de typische Instagram-opties. Daarmee kun je video’s liken, delen en van commentaar voorzien, indien nodig.
📣 Testing Feed Changes 📣
We’re testing a new, immersive viewing experience in the main Home feed.
If you’re in the test, check it out and let me know what you think. 👇🏼 pic.twitter.com/dmM5RzpicQ
— Adam Mosseri (@mosseri) May 3, 2022
Wanneer je gaat scrollen door de content, dan krijg je wederom toegang tot je feed. Ook verschijnt het onderdeel voor Stories dan weer in beeld. Onderaan het scherm heb je overigens te allen tijde toegang tot je eigen profiel, notificaties en berichten. Daar hoef je dus geen extra handeling voor uit te voeren.
Dit komt niet als een verrassing
Dat Instagram nu inzet op een TikTok-achtige manier van video’s aanbieden, komt niet als een verrassing. Dat is niet alleen vanwege het feit dat de dienst steeds meer gaat lijken op de concurrentie. Maar ook omdat video’s de laatste tijd de voorkeur genieten en het bedrijf mensen betaalt voor de video’s die ze maken.
Toegegeven, Instagram betaalt inmiddels wel minder uit aan die videomakers, maar ze krijgen nog steeds geld voor hun werk. Instagram betaalt meer voor originele content, in de hoop dat het TikTok-materiaal, ironisch genoeg, binnen zijn eigen domein blijft. Het is niet bekend wanneer de nieuwe feed naar iedereen komt.