Instagram komt met TikTok-alternatief, haalt vervolgens uit naar platform
Instagram heeft bekendgemaakt dat het video’s die eerder geplaatst zijn op andere platformen, minder goed vindbaar gaat maken. Plaats je bijvoorbeeld een korte video op TikTok en ook via Reels (het TikTok-alternatief), dan bestaat de kans dat je video dus veel minder goed gevonden en bekeken wordt.
Instagram heeft dinsdagavond Nederlandse tijd een verse post geplaatst op zijn Creators-account. In die post geeft het team tips over vindbaarheid en hoe je veel views kunt scoren voor content die je via Reels de wereld in helpt. Reels is een TikTok-alternatief dat direct in de fotodeeldienst gebouwd is.
Instagram begint positief
De eerste twee plaatjes binnen de post zijn nog best prima. Je krijgt verschillende tips, op basis van wat het team de afgelopen maanden tegengekomen is. Maar het vermakelijk, zorg voor wat inspiratie, laat je creativiteit de vrije loop en, niet geheel onbelangrijk, experimenteer. Dat is de boodschap. Maar een slide verderop zie je ook wat je niet meer moet doen.
Dit bericht bekijken op Instagram
Op de derde slide staat namelijk bijvoorbeeld dat je geen video’s in een lage resolutie moet plaatsen. Je zou ook geen video’s mogen plaatsen die zichtbaar gerecycled zijn. En dan bedoelt het platform natuurlijk het logo van TikTok onderin beeld. Dergelijke video’s kom je op Instagram tegen, maar ook op platformen als YouTube.
TikTok gebruikers opgelet
En Instagram heeft besloten dat dergelijke video’s minder fijn zijn om te bekijken. Daarom worden die video’s minder goed zichtbaar en vindbaar gemaakt. Plaats je dus een video met een zichtbaar logo van een ander platform, reken er dan niet op dat je veel views genereert.
Dit is een poging de populariteit van TikTok wellicht wat in te perken. Instagram heeft moeite met het bijbenen van de populaire app, die dankzij de lockdown en aanhoudende pandemie alleen maar groter geworden is. De applicatie is meer dan twee miljard keer gedownload.