Instagram laat zich inspireren door TikTok, test gloednieuwe Story-functie
Instagram heeft zich wederom laten inspireren door TikTok. Er is namelijk een nieuwe functie bijgekomen die ons doet denken aan die app. Het bedrijf test namelijk de optie waarmee je verticaal scrolt door de beschikbare stories. Voor de rest van de gebruikers geldt dat je nog gewoon horizontaal scrolt of tapt aan de zijkant.
Laten we er niet moeilijk over doen. Socialmediagiganten kijken goed naar elkaar als het om nieuwe functies en mogelijkheden gaat. Instagram, TikTok, Snapchat — ze hebben zich allemaal wel eens door elkaar laten inspireren. De eerstgenoemde doet dat wellicht wat vaker dan de rest, maar dat terzijde.
Instagram kopieert TikTok-functie
De fotodeeldienst heeft nu wederom goed gekeken naar de manier waarop mensen stories doorbladeren in de app. Nu is het zo dat je het volgende verhaal bekijkt door horizontaal te vegen of aan de zijkant van je scherm te tappen. Maar gebruikers in een testgroep kunnen voortaan ook verticaal scrollen.
#Instagram is working on Vertical Stories 👀
Swipe up and down to browse stories. pic.twitter.com/LDJje8l137— Alessandro Paluzzi (@alex193a) February 2, 2021
Dat is ook hoe gebruikers de verschillende video’s op TikTok kunnen bekijken. In beide apps kun je nu dus omhoog en omlaag vegen voor een andere video (of foto). De ontwikkelaar en informatielekker Alessandro Paluzzi was de eerste die met dit nieuws naar buiten kwam, via Twitter.
Paluzzi vond de functie door de code van Instagram door te spitten. De fotodeeldienst heeft inmiddels bevestigd dat ze aan de functie werken en dat deze intern getest wordt. Maar over een release is vooralsnog niets bekend. Mocht de functie toch niet uitpakken zoals gepland, dan hoeft die helemaal niet uitgerold te worden.
Nog meer kopieergedrag
Onlangs werd ook nog Instagram Reels geïntroduceerd, misschien wel het meest duidelijke voorbeeld van het eerdergenoemde kopieergedrag. Met Reels maken gebruikers korte video’s, die gedeeld kunnen worden via de normale applicatie. Door nu ook de manier van scrollen te implementeren, neemt Instagram zo langzamerhand heel de identiteit over van TikTok (of in elk geval voor een groot deel).
Het is nu wachten totdat het bedrijf hier zelf iets over bekendmaakt.