Hoe Instagram zonder te luisteren toch zwicht voor kritiek
Gebruikers van Instagram lopen al maanden te klagen over het medium. Toch deed Meta niets, maar nu ineens wel. Waarom?
De strijd om de gebruiker op social media is nog nooit zo groot geweest als niet. Voor het eerst komt Meta echt in de moeilijkheden, omdat het eindelijk concurrentie heeft door het Chinese TikTok. Het is duidelijk dat Meta het niet echt gewend is, want het neemt als een kat in het nauw rare sprongen.
TikTok als grote bedreiging
Vroeger was het vrij simpel voor Facebook-eigenaar Meta. Zodra een ander social medium een bedreiging vormde voor het bedrijf, kocht het de concurrent op. De bekendste voorbeelden zijn natuurlijk WhatsApp en Instagram, maar ook genoeg kleinere platforms zijn opgekocht in de hoop dat de titels net zo zouden groeien. Bij TikTok was dat niet mogelijk en dus zit Meta nu met een probleem.
TikTok is op dit moment nog kleiner dan platformen als Facebook en Instagram, maar het groeit het hardst van ze allemaal. Het baart Meta zorgen, want het heeft zelf niet een dienst die op het Chinese platform lijkt. In plaats van een nieuw initiatief te beginnen, probeert Meta haar platformen als Instagram en Facebook om te turnen. Iets waar gebruikers niet al te happig op zijn.
Veel kritiek op instagram
Kritiek op (vooral) Instagram is er al maanden. Steeds vaker krijgt video (de zogenaamde reels) een prominentere plek in plaats van foto’s. Bovendien wil Instagram ook content op je tijdlijn zetten van mensen die je niet volgt. Het moet alleen maar meer worden volgens Meta-baas Mark Zuckerberg. Dat wil het bedrijf zodat je zo lang mogelijk op het platform blijft, wat weer meer advertentieverkoop oplevert.
Meta lijkt er alles aan te doen om Instagram zo ongebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Steeds meer gebruikers kunnen dan ook niet meer normaal scrollen in hun feed door de zogenaamde fullscreen-modus. Waar je eerst met een swipe een paar foto’s voorbij kon gaan, moet je dat nu per foto of ivdeo doen. Ook daar zit weer een gedachte achter. Zo kun je minder snel langs advertenties swipen. En die reclames zijn ook steeds meer toegenomen.
Tijd voor actie
Gebruikers van Instagram zijn onderhand wel klaar met het medium en dat is ook te zien aan de reviews in de App Store en Google Play. De 1-sterrenbeoordelingen vliegen je nu om de oren. Er is zelfs een petitie gestart die inmiddels al meer dan 100.000 keer is ondertekend. Toch luisterde Meta niet. Nou ja, tot nu.
Wat meer dan honderdduizend mensen niet voor elkaar krijgen, lukt Kylie Jenner en Kim Kardashian wel. Zij hebben in hun Stories gerefereerd naar de situatie bij Instagram. “Make Instagram Instagram Again,” schrijft Jenner. Daaronder zegt ze “Stop om te proberen om TikTok te zijn. Ik wil gewoon foto’s van mijn vrienden zien.”
Instagram reageert
Instagram hield zich lang op de vlakte maar nadat de twee beroemdheden klaagden, kwam het ineens wel met een reactie. “Ik hoor veel zorgen nu over foto’s en hoe we de omslag maken naar video. Ik wil duidelijk zijn, we blijven foto’s ondersteunen. Het is onderdeel van ons bestaan. Toch moet ik ook eerlijk zijn. Ik geloof erin dat Instagram meer en meer een videoplatform wordt. We zien dat zelfs als we niets doen,” vertelt Instagram-hoofd Adam Mosseri.
In de video kwam hij ook terug op de fullscreen test, waarbij je dus per foto of video moet swipen. “De test is alleen beschikbaar voor een klein percentage en het heeft werk nodig. Het is nog niet goed.”
De grote vraag is natuurlijk of Meta hiermee de juiste kant opgaat. TikTok is ontzettend populair en het is dus logisch dat Instagram daar naar kijkt. Het lijkt echter te vergeten dat mensen ooit naar de dienst gekomen zijn om foto’s van vrienden zien. Als het in een tweede TikTok verandert, gaan die mensen juist weer weg. Het is ook hoogst onwaarschijnlijk dat TikTokkers over zullen stappen naar Instagram voor video. Het zit dus in een spagaat. Eentje die vooral om geld draait, in plaats om gebruikers.