Exclusief: interview met Angela Ahrendts over Today at Apple
Vandaag kondigde Apple aan dat het programma met gratis workshops en cursussen in de Apple Store flink verbeterd en uitgebreid wordt. OMT was als enige Nederlandse medium bij de lancering van het nieuwe programma op Apple’s hoofdkantoor in San Francisco. We spraken met Angela Ahrendts. Ze is Apple’s retail-chef en het brein achter Today at Apple.
Het idee achter Today at Apple
Het idee achter Today at Apple, zoals het programma met gratis workshops en cursussen heet, komt volgens Ahrendts van de winkelvloer zelf. “Het gaat al lang niet meer om verkoop of omzet, maar ook de impact die je als bedrijf hebt op de lokale community. Bij het ontwerpen van Today at Apple hebben we onze medewerkers gevraagd waar behoefte aan is.”
Het traject naar Today at Apple duurde meer dan een jaar, maar het was belangrijk om alle ideeën van medewerkers te verwerken. “We deden al basics zoals e-mail instellen op je iPhone of iPad, maar we hoorden steeds van onze medewerkers op de vloer dat we zoveel meer moesten gaan doen”, aldus de topvrouw van Apple.
De lessen van Steve Jobs
Ahrendts kwam in 2014 als eerste vrouwelijke topvrouw bij Apple en kreeg van Tim Cook de vrije hand om de online en offline Apple Store aan te pakken. Ze liet zich voor Today at Apple inspireren door een overtuiging van Steve Jobs. De Apple-oprichter was altijd overtuigd dat het gaat om technologie en kunst te combineren (Technology and Liberal arts). “De technologie was wel aanwezig, maar we misten de kunst en creativiteit in onze winkels. Daarom vond ik dit programma met cursussen en workshops zo’n goed idee.”
Ze moet ook denken aan een ander standpunt van Steve Jobs. “Toen hij de winkels van Apple bedacht, was het voor personeel nadrukkelijk verboden om hard te verkopen. Ze hadden geen quota’s of commissies. Ze moesten adviseren over hoe het leven van klanten makkelijk gemaakt kon worden. Ik hanteer nog steeds het principe dat verkopen en pushen verboden is. We lenen deelnemers aan de cursussen zelfs graag een nieuwe iPhone of iPad, zonder verplichtingen.”
Today at Apple 2.0: drie verbeteringen
Apple lanceerde Today at Apple in 2017 en de aankondiging vandaag kan gezien worden als een complete ‘reboot’ van het programma. Wij vroegen Angela Ahrendts wat er eigenlijk mis was met de eerste versie. De retail-topvrouw van Apple was er heel open over en noemde drie punten.
“Wat we hebben geleerd is dat medewerkers die technisch onderlegd zijn en iemand een-op-een kunnen helpen, niet altijd goed zijn in het geven van een workshop aan een groep. Het is heel anders, het is haast edu-tainment. We hebben alle medewerkers die de workshops gaan geven drie maanden lang getraind. Zo serieus zijn we. Toen we in 2017 startten gingen we ervan uit dat we getalenteerde medewerkers hadden. Dat is ook zo, maar we hebben ontdekt dat ze meer training nodig hadden. Denk aan training via video en rollenspellen.”
Medewerkers zijn de ogen en oren van Apple op de vloer en brachten nog een ander pijnpunt aan het licht. Ouders waren vaak een beetje verveeld terwijl hun kind aan een cursus deelnam. Ahrendts: “Dit is super logisch, maar we hadden er niet aan gedacht. Nu hebben we dingen die gezinnen samen kunnen doen, zoals een workshop familiefoto’s maken en bewerken.”
Ten slotte heeft Apple de samenwerking opgezocht met bekende experts in verschillende vakgebieden. “Deze experts hebben niet alleen de cursussen gemaakt, maar verschijnen ook in video en geven uitleg. De cursus beats maken is bijvoorbeeld samen met Swizz Beatz ontwikkeld en fitnessguru Jeanette Jenkins heeft de cursus health en fitness gemaakt.”
Wanneer is Today at Apple een succes?
Als het niet om verkoop draait, wanneer is Today at Apple dan een succes en hoe meet je dat? Ahrendts: “Het gaat om het stimuleren van creativiteit en het samenbrengen van mensen. In een wereld met eindeloze data kun je alles wel meten, maar we kijken vooral of het gelukt is om iemand zich voor meerdere sessies aan te laten melden.”
Ze vervolgt: “We kijken bijvoorbeeld of iemand onze workshops voor fotografie op alle drie de niveaus die we aanbieden achter elkaar volgt. Dan weten we of het gelukt is om iemand een nieuwe, creatieve passie bij te brengen. Deelnemers krijgen een e-mail met de vraag of we hen aangemoedigd en geïnspireerd hebben om iets nieuws te leren. Volgt iemand meer dan 6 sessies? Dan vragen we of Today at Apple hun (creatieve) leven heeft verrijkt.”
Apple’s retail-topvrouw benadrukt dat het programma met gratis cursussen en workshops sowieso al als een succes gezien mag worden. “Vooral mensen onder de 30 maken er gretig gebruik van. Ze delen ook veel van hun creaties op Instagram en onze medewerkers horen regelmatig dat mensen die elkaar op Instagram volgen tegen komen bij onze cursussen.”
Onze ervaringen
Wij hebben drie van de nieuwe cursussen geprobeerd en ze zaten erg goed in elkaar. De medewerkers waren kundig en motiverend en de uitleg helder. Wij hebben de volgende sessies gevolgd: Video Lab: Small Screen Magic Co-created with Zach King, Music Skills: Drum Patterns with GarageBand en Art Walk: Discovering Color. Een video die de groep met journalisten waar wij bij zaten maakte in de eerstgenoemde sessie is hieronder te bekijken. (Zie ook → Apple breidt gratis workshops en cursussen in Apple Store flink uit)