‘iPhone-garantie vervalt niet langer na externe schermreparatie’
Apple gaat naar verluidt soepeler om met schermreparaties die niet door een geautoriseerde serviceprovider zijn uitgevoerd. Tot nu toe verviel de garantie op iPhone en iPads volledig wanneer een derde partij een schermreparatie uitvoerde.
Dit blijkt uit een interne memo waar MacRumors de hand op heeft weten te leggen. Wanneer een gebruiker bij Apple garantie claimt, wordt die alleen afgewezen als de schermreparatie het defect heeft veroorzaakt.
Goed nieuws voor iPhone-bezitters. Terwijl Apple zo’n 150 euro rekent voor een schermreparatie, doen kleinere winkels het vaak voor minder dan 100 euro. Het bericht is onbevestigd, al zegt MacRumors het bij diverse bronnen in de VS en Canada geverifieerd te hebben. Het nieuwe beleid is waarschijnlijk ook in Europa van toepassing.
Bij het claimen van garantie bij een Apple Store of Authorized Service Provider zal eerst gecheckt worden of de iPhone nog onder de garantie valt en of het scherm door een derde is vervangen.
Alleen wanneer het defect is veroorzaak door een ongeautoriseerd scherm, weigert Apple de garantie en kan de iPhone alleen worden vervangen voor een ‘remanufactured’ model (zie “Kosten voor service buiten garantie“). Bij problemen die niet door een ongeautoriseerde schermreparatie zijn veroorzaak, helpt Apple de klant wel binnen de garantie verder.