Amerikaanse comedian John Oliver veegt de vloer aan met Google
Grote techbedrijven als Google, Apple en Amazon zijn behoorlijk machtig. De Amerikaanse comedian John Oliver veegt de vloer nu met hen aan in zijn Last Week Tonight.
John Oliver kun je vergelijken met Arjen Lubach. Of beter gezegd: Lubach is de Nederlandse Oliver. De Amerikaanse presentator neemt op ironische wijze het nieuws door en legt de vinger regelmatig op de zere plek. Dit keer neemt hij de grote techbedrijven onder de loep. Google, Apple en Amazon komen er niet goed uit.
John Oliver gaat in op techbedrijven
Google en Apple hebben een groot monopoly. Met respectievelijk de Play Store en de App Store hebben ze haast alle handel in handen voor apps op je telefoon. Amazon heeft dan weer een monopoly op het online winkelen en heeft daarmee ook macht op de verkoop van derde partijen op het platform. John Oliver gaat hier op.
De 10 allerbeste series die je (volgens IMDb) kunt kijken op HBO Max
Oliver begint zijn betoog dat monopolies niet nieuw zijn. Al jarenlang zijn er partijen die een groot deel van hun markt in de hand hebben. Toch maakt hij zich over de hedendaagse alleenheerschappij van techbedrijven. Zo krijgt Apple van bijna alle apps 30 procent van de in-app-aankopen. Dat zelfde soort probleem is er ook in de Play Store, echter is dat nog te omzeilen.
Google het grootste slachtoffer
De meeste kritiek van John Oliver is echter op Google. Deze is vooral gericht op de zoekmachine. 90 procent van het zoekverkeer gaat namelijk via Google Search. Het is zoveel dat googelen zelfs een werkwoord is geworden. Via de zoekmachine pusht Alphabet ook haar andere diensten zoals Maps en Flights, waardoor ook die populairder worden.
Maar volgens Oliver gaat het nog verder. Zo laat Google bij sommige zoekresultaten informatie zien die van andere sites afkomstig is. Hiervoor betaalt Google niet, waardoor sites dus inkomsten missen. Gaan mensen toch naar een site, dan verdient Google weer aan advertentieverkoop omdat het daar ook een van de grootste dienstverleners is.
Oliver gaat ook dieper in op Google Flights die volgens hem niet eens altijd de beste resultaten weergeeft. Hiermee trekt het verkeer weg van betere zoekmachines die dat wel doen en scoort het de commissies van een eventuele verkoop.
Ook Amazon krijgt veeg uit de pan
Zoals gezegd komt Amazon er ook niet zonder kleerscheuren af in het betoog van John Oliver. Dit doet de webwinkel door onder de prijs van andere verkopers via het platform te duiken. Bovendien zou het volgens hem zelfs producten van andere bedrijven kopiëren om zo nog meer de markt te kunnen domineren.
Wil je de hele show zien? Dat kan, want je kunt wekelijks kijken naar de nieuwste uitzending op HBO Max.