Zo bizar vaak per dag worden jouw gegevens op het internet verhandeld

Apps Jeroen Kraak 17 mei 2022
Leestijd: 3 minuten

Jouw gegevens zijn geliefd handelswaar voor adverteerders. Op het internet wordt jouw data bizar vaak verhandeld zonder dat jij het door hebt.

Het is een grootste ergernis voor veel internetgebruikers: reclame. Toegegeven, ook op onze site zal je regelmatig een advertentie langs zien komen zodat wij jou het laatste nieuws en de beste achtergrondverhalen kunnen bieden. Goede verhalen kosten nu eenmaal geld. Toch ben je wellicht benieuwd hoe die advertenties precies weten waar je in geïnteresseerd bent. Daar zit een heel systeem achter.

Het kopen en verkopen van gegevens

Naar het systeem achter advertenties heeft het Irish Council for Civil Liberties (ICCL) onderzoek gedaan. Zij kwamen met een aantal opvallende bevindingen.

Advertenties op het internet worden door verschillende partijen verkocht. De meest bekende is natuurlijk Google, maar er zijn meerdere aanbieders. Zij bieden de plaatsen aan door een soort veiling die volledig geautomatiseerd is. Natuurlijk heeft niet elk bedrijf interesse in jou als klant. Als je bijvoorbeeld geen interesse in een auto hebt, heeft het weinig zin voor bijvoorbeeld een Peugeot of Volkswagen om jou een advertentie voor te schotelen. Dat kost natuurlijk alleen maar geld en levert niets op.

Nee, de bedrijven die weten dat je wellicht geïnteresseerd bent in een product willen je maar al te graag een advertentie laten zien. Om te weten wat je leuk vindt, gebruiken bedrijven als Google en Facebook trackers, zodat ze je surfgedrag kunnen volgen. Zo weten ze bijvoorbeeld dat je op een bepaalde site gekeken hebt naar een broek, dus dat er kans is dat je die wil kopen. Als je een add-on als Ghostery gebruikt, zie je dat op sommige websites zelfs tientallen trackers aanwezig zijn. Terwijl sommige alleen er zijn om een website beter te maken, zitten sommige er alleen om gegevens overj ou te verzamelen.

Zo werkt het

Google weet niet alleen van jou dat je een broek zoekt, maar heeft ook van heel veel andere gebruikers deze gegevens. Door middel van een IP-adres weet het bovendien wat jouw locatie is. Deze data koppelt het samen en biedt het vervolgens aan. “10.000 mensen hebben interesse in een spijkerbroek. Hoeveel heb je er voor over om deze mensen jouw advertentie te laten zien?” vraagt een Google, Microsoft, PubMatic, of een van de andere partijen die het aanbiedt. Voorafgaand hebben adverteerders in het advertentiesysteem van Google al ingevuld hoeveel geld ze er voor over hebben. Google verkoopt het dan automatisch aan de hoogste bieder. Het is het zogenaamde Real-Time Bidding (RTB).

Nederland scoort vrij hoog in de lijst en staat op de zevende plaats in Europa. Per persoon vindt er 380 keer zo’n RTB plaats. Dat lijkt veel en is het ook, maar in de Verenigde Staten is het nog een tandje erger. Daar gebeurt het gemiddeld 747 keer per dag.

ICCL gegevens internet
Het aantal veilingen per dag per persoon. (Afbeelding: ICCL)

Flink wat geld

De RTB’s leven flink wat geld op. In 2019 ging er 23 miljard euro in op. In de Verenigde Staten was dit in 2021 zelfs 91 miljard dollar. Bedrijven zien er dan ook goud geld in. Zo kocht Microsoft afgelopen jaar RTB-bedrijf Xandr, waardoor het nog meer kan verdienen.

Hoewel adverteerders dus niet precies weten wie je bent, komt hun reclame wel bij jou terecht. Bedrijven als Google en Microsoft verzamelen dus heel veel gegevens van jou en verkopen ze dus indirect aan de hoogste bieder. Privacywaakhonden maken zich er dan ook grote zorgen om. Sommige partijen verzamelen deze gegevens zelfs illegaal. In Nederland wordt dus 380 keer per dag aan jouw gegevens geld verdiend. Dus zie je een advertentie verschijnen, dan weet je dus welk proces er achter zit.

Het hele rapport van het ICCL is hier te vinden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen