Judgment Preview: Game met veel potentie
Afgelopen jaar werd tijdens de Tokyo Game Show de game Judge Eyes aangekondigd. Het is de nieuwe game van de maker van de Yakuza-reeks. Destijds ging ik er mee aan de slag en was ik behoorlijk onder de indruk van de visuele kwaliteit. Omdat mijn Japans nog wat beperkt was, snapte ik niet alles. Inmiddels is de game uit in Japan en werd hij daar goed ontvangen. In de vorm van Judgment komt de game dit jaar ook uit in het Westen. Onlangs kreeg ik de mogelijkheid om met de game aan de slag te gaan.
Judgment speelt zich af in de wijk Kabuchiko, dat onderdeel is van Shinjuku en in Tokio ligt. Wie de Yakuza-reeks heeft gespeeld, zal het geheel herkennen. En de game heeft hier en daar duidelijke overeenkomsten met de Yakuza-reeks. Maar tegelijkertijd is het ook iets serieuzer en is de gameplay anders. Dit is wat mij tijdens de speelsessie is opgevallen.
Een boeiend verhaal
De game draait om Takyuki Yamagi. Hij begint zijn leven als een talentvolle advocaat. Het lukt hem zelfs om een van moord verdachte klant vrij te spreken. Helaas gaat die beste persoon daarna volledig door het lint. Hij vermoord zijn vriendin en zet zijn huis in de fik. Yamagi wordt daarvoor aangekeken en voelt zich schuldig. Hij laat de advocatuur achter zich en gaat aan de slag als privédetective. Vanuit die positie knapt hij soms de meest vuile klusjes op en komt hij in aanraking met de Yakuza waarvoor hij wordt ingezet. Het begint allemaal onschuldig, maar al snel komt hij in een groter geheel terecht, waarbij er meerdere brute moorden worden gepleegd en Yamagi op zoek gaat naar de waarheid.
Interessante personages
Yamagi zelf is als personage erg interessant, maar binnen de kortste keren ontmoet je een hoop andere personages die diepe lagen kennen en boeiend zijn om te leren kennen. De gesprekken die daarbij gehouden worden zijn typisch Japans en behoorlijk lang. Maar dankzij de emotie die goed naar voren komt is het geen enkel moment saai.
Genoeg te doen
Net zoals bij de Yakuza-games is Judgment een game waarbij je van alles en nog wat kunt doen. Aan het begin van de demo die ik heb gespeeld werd je redelijk aan je handje gehouden en was er weinig ruimte om van het vooraf bepaalde pad af te wijken. Dat is nodig om het verhaal tot bloei te laten komen. Maar na een tijdje krijg je de vrijheid om zelf te gaan ontdekken wat je er allemaal kunt doen. Zo zijn er verschillende zijmissies, waarbij je bijvoorbeeld als detective moet gaan uitzoeken of iemand vreemd gaat en daar foto’s van neemt. Of je kunt een arcadehal in stappen om daar te gaan gamen. Er zit onder andere een volledige arcadeversie van Virtua Fighter 5 in, wat nog altijd een fantastische vechtgame is.
Sterk vechtsysteem
Net als bij Yakuza krijg je zo nu en dan op straat te maken met gasten die jou in de weg staan. Er zit dan niks anders op dan hen een lesje te leren door ze volledig in elkaar te slaan. Het vechtsysteem is daarbij iets minder uitgebreid dan bij Yakuza, maar kent genoeg diepgang en is vooral gebruiksvriendelijk. Zodoende kun je redelijk makkelijk toffe combinaties maken en een gevecht op een fijne manier afmaken door er een special uit te gooien, waarmee een tegenstander echt goed kapot wordt geramd.
Verschillende talen
Wat mij betreft komt Judgment het beste tot zijn recht met zijn Japanse stemmen en Engelse ondertiteling. Maar niet iedereen denkt daar hetzelfde over. Wat dat betreft is het goed dat je de keuze hebt om ook gebruik te maken van Engelse stemmen en je zo iets meer betrokken te voelen bij de game. Ik heb dat zelf overigens niet getest, dus weet niet in hoeverre de stemmen passen bij de personages.
Judgment verschijnt dit jaar en komt dan uit op de PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.