Vijf redenen om (niet) voor een Kia Optima te kiezen
De Kia Optima verscheen in het jaar 2000 op de markt en was in het begin in principe een badge-engineered Hyundai Sonata. In Europa werd hij verkocht onder de naam Kia Magentis. Sinds 2011 zijn we begonnen aan de derde generatie Kia Optima’s welke uitstekend met de tijd mee zijn gegaan. dit zijn de vijf redenen om wel of juist niet voor de auto te gaan.
Soepele besturing
De nieuwe Kia Optima is uitgerust met een zestraps automaat, wat ervoor zorgt dat je soepel en naadloos door de versnellingen heen glijdt zonder al teveel problemen. Om ook het parkeren te vergemakkelijken is de auto standaard uitgerust met een camera aan de achterkant, zodat je alles goed kunt zien. Daarnaast heeft Kia ervoor gezorgd dat je zo min mogelijk wordt afgeleid tijdens het rijden door de menuknoppen van het touchscreen extra groot te maken, zodat je ze snel kunt gebruiken en niet hoeft te turen.
Veilig op de weg
De camera aan de achterkant helpt je met inparkeren, maar je kunt hem natuurlijk ook gebruiken om op de weg in de gaten te houden wat er achter je gebeurt. Dit is één van de dingen die de Kia Optima veilig maakt om in te rijden. Daarnaast is de auto ook nog uitgerust met zogenaamde geavanceerde veiligheidsgordels, tractiecontrole en een voorwielaandrijving, welke de auto stabieler houdt op gladde wegen. Ook aan airbags ontbreekt het niet. De Optima lijkt vol met de dingen te zitten en komt met gordijnairbags en airbags aan de voorkant en voor je knieën en torso. Van de National Highway Traffic Safety Administration kreeg de auto maar liefst de hoogste score van vijf sterren na verschillende crash testen.
Ruimte voor zowel passagiers als bagage
Met de Kia Optima hoef je je geen zorgen te maken over de ruimte in de auto. Het hele gezin kan gerust eropuit trekken en ook langere mensen kunnen comfortabel mee. In de kofferbak heb je ook genoeg ruimte voor je bagage of boodschappen en de achterbank in is tweeën gedeeld en kan natuurlijk ook nog naar voren geklapt worden. De Optima bestaat ook in een hybride versie, let er wel op dat deze wat minder ruimte heeft.
Problemen met het stuur
Een van de grootste problemen van de auto heeft te maken met het stuur. Hoewel je op zich prima ermee kunt rijden en de hoek wel om komt, geeft het stuur je niet zo heel veel feedback. Daarnaast vinden veel automobilisten het systeem wat te gevoelig, waardoor je toch wat alerter moet blijven tijdens het rijden.
Problemen in de sneeuw
Ook in de winter is het wat lastig met de Kia Optima. Sommige bestuurders hebben problemen met de prestaties van de auto in de sneeuw en helaas is er geen optie om voor een vierwielaandrijving variant te gaan van de nieuwe Optima. Daarnaast heeft de Optima ook net wat minder vrije hoogte dan vergelijkbare concurrerende modellen. Wat zou kunnen helpen is af en toe de tractiecontrole even te deactiveren.
Waar de Kia Optima van middelmatige grootte is, staat Kia natuurlijk bekend om zijn compacte modellen. Als je eerder voor een wat kleinere auto gaat, kun je ook de vijf redenen bekijken om wel of niet voor een Kia Rio of Kia Sportage te gaan.