Komt de kinder-fatbike naar Nederland?

Elektrische fietsen Sam Dille 13 dec 2024
Leestijd: 2 minuten

De kinder-fatbike heeft de afgelopen maand tot flink wat ophef geleid. Gaat het voertuig er echt komen?

De fatbike heeft vanaf het begin voor de nodige discussie gezorgd. Met zijn brede banden en vaak aanwezige elektrische motor is de fiets niet alleen krachtig, maar kan hij ook snelheden bereiken tot wel 25 kilometer per uur. Dat maakt hem avontuurlijk, maar tegelijk ook een bron van ongelukken. Nu lijkt de controverse alleen maar toe te nemen, want er komt een kinder fatbike.

E-bikefabrikant Ouxi heeft een nieuwe fatbike aangekondigd, speciaal voor kinderen van 10 tot 14 jaar. Er zijn echter veel kritische geluiden over dit idee, en het is nog maar de vraag of de kinder fatbike er echt gaat komen. We nemen de belangrijkste bezwaren met je door.

De controversiƫle kinder fatbike van Ouxi

De nieuwe kinder-fatbike krijgt de naam Cooryda C80 Pro Mini. Hij heeft dezelfde uitstraling als de volwassen versie, maar dan een maatje kleiner met 16-inch wielen en een lager frame. Je kunt hem binnenkort kopen in babyblauw of roze. Met een topsnelheid van 25 kilometer per uur hangt er een prijskaartje aan van zoā€™n 900 euro.

Niet iedereen is blij met de introductie van de kinder-fatbike. Veilig Verkeer Nederland (VVN) uit stevige kritiek. Volgens VVN-woordvoerder Ingrid Wetser missen kinderen van 10 jaar de vaardigheden en hersenontwikkeling om veilig deel te nemen aan het verkeer met hogere snelheden. De organisatie wijst erop dat deze fietsen serieuze risicoā€™s met zich meebrengen.

Komt de kinder fatbike naar Nederland?
De fatbike voor de kleintjes (Afbeelding: Ouxi)

De kritiek van VVN wordt ondersteund door cijfers van de landelijke meetweek, waarin 82 hulpdiensten ongevallen met fietsers registreerden. Van de 1291 slachtoffers reden er 96 op een fatbike. Opvallend is dat de helft van deze slachtoffers jonger was dan 16 jaar. Deze statistieken versterken de zorgen over het gebruik van de kinder-fatbike en de mogelijke gevolgen voor de verkeersveiligheid.

Voor fatbikes bestaan momenteel geen specifieke regels. Iedereen mag erop rijden, een rijbewijs is niet nodig en het dragen van een helm is niet verplicht. Dit kan echter veranderen, want in de Tweede Kamer wordt gesproken over nieuwe wetgeving, zoals een helmplicht en een leeftijdsgrens van 14 jaar voor het gebruik van fatbikes.

Speelt de fabrikant vals?

Opvallend is dat fabrikant Ouxi juist aangeeft dat de kinder-fatbike hartstikke veilig is. In de Europese regelgeving wordt een elektrische fiets met een maximale snelheid van 25 kilometer per uur en een motor van maximaal 250 watt beschouwd als een normale e-bike. Hierdoor gelden er geen specifieke eisen zoals een helmplicht, minimumleeftijd of rijbewijs.

Hiermee lijkt het erop dat Ouxi een slim spelletje speelt. ā€œDit is simpelweg het omzeilen van de regelsā€, stelt D66-fractievoorzitter Rob Jetten in Goedemorgen Nederland op NPO 1. De Tweede Kamer pleit voor strengere regels, waaronder een minimumleeftijd van 14 jaar om op een fatbike te mogen rijden. Daarnaast willen ze een helmplicht invoeren voor elektrische fietsen met brede banden, om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Of de kinder-fatbike er daadwerkelijk komt, blijft onzeker. Voorlopig is de fiets nog niet te koop en blijft de kritiek aanhouden. EĆ©n ding is zeker: het debat over fatbikes in het verkeer is nog lang niet afgerond.

Meer ongelukken met fatbikes, maar ingrijpen ā€˜onmogelijkā€™

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft šŸš€

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen