Kritiek op elektrische fiets neemt toe: Fietsersbond ziet probleem ontstaan
De elektrische fiets-revolutie is in volle gang, en dat gaat voorlopig niet veranderen. Inmiddels is meer dan de helft van alle verkochte fietsen er eentje met trapondersteuning. Dit betekent dat het straatbeeld gaat veranderen, en daar is niet iedereen blij mee. Vooral in drukke steden ziet de Fietsersbond nadelen van al die e-bikes.
Zo wordt volgens de Fietsersbond Amsterdam het fietspad steeds gevaarlijker. Dit heeft vooral te maken met het snelheidsverschil. Op een elektrische fiets ga je moeiteloos richting de 25 km/u of nog harder. Op een gewone fiets moet je flink ploeteren om dat soort snelheden te halen, als je deze überhaupt al kunt halen.
Elektrische fietsen zorgen voor gevaar in Amsterdam
Zeker in drukke steden kan dit voor problemen zorgen. Smalle en drukke fietspaden zijn altijd al een risico, maar het snelheidsverschil maakt het nog veel lastiger. Volgens Fietsersbond Amsterdam zijn er ouderen die hierdoor niet meer durven te fietsen. Daarnaast maken ook ouders maken zich zorgen over alle e-bikes. Zo zouden zij er moeite mee hebben om hun kind alleen te laten fietsen.
https://www.want.nl/helmplicht-elektrische-fiets-e-bike/
NH Nieuws sprak enkele voorbijgangers in Amsterdam en kreeg regelmatig dezelfde reactie. Ook zij vinden het snelheidsverschil onverantwoord en gevaarlijk. Hierbij wordt ook de fietskoerier aangehaald. Deze rijden steeds vaker op een elektrische fiets en lijken hun planning belangrijker te vinden dan de verkeersveiligheid.
Op zoek naar de oplossing
Verkeerswethouder Egbert de Vries erkent het probleem in Amsterdam. Volgens hem past de elektrische fiets nog niet echt lekker in de Amsterdamse fietscultuur. De Vries heeft echter wel ideeën om dit in de toekomst voor elkaar te krijgen. Volgens hem zit de oplossing vooral in het creëren van extra ruimte. Fietspaden moeten aangepakt worden zodat mensen met een e-bike meer ruimte hebben.
Fietsersbond zeer kritisch over revolutionaire elektrische fiets van VanMoof
De Fietsersbond heeft daar een andere mening over. Volgens hen moeten e-bikes gewoon allemaal naar de rijbaan. Vooral de opgevoerde elektrische fietsen en speed pedelecs. Deze liggen binnen de bebouwde qua snelheid dichterbij auto’s, dan bij gewone fietsen, dus dat is in hun ogen veiliger.