Marvel Rivals slaagt waar PlayStations Concord flopte
Met het succes van Marvel Rivals lijkt de wereld Concord steeds sneller te vergeten. Waar ging deze game van PlayStation de mist in?
De makers van Concord zullen we met lede ogen de lancering van Marvel Rivals hebben aangezien. Deze gloednieuwe hero-shooter trok miljoenen gamers in de eerste dagen van zijn release.
Concord wordt gezien als een van de grootste gamingflops van dit jaar. Bijzonder, dat Marvel Rivals wél succes heeft. De games lijken namelijk best op elkaar. Wat deed Concord dan zo fout vergeleken met Marvel Rivals?
Marvel Rivals is schoolvoorbeeld van een hero shooter
Voordat games als Fortnite en PUBG de populariteit van het Battle Royale-genre deed exploderen, was de Hero Shooter de hype. Overwatch spande de kroon in dit genre, maar ook games als Paladins en Valorant deden het goed.
Hoewel het genre nooit helemaal is verdwenen, zag het met het verschijnen van Overwatch 2 weer een opleving. De aankondiging van Marvel Rivals was dan ook een bijzondere. Was Marvel niet een beetje laat met zijn eigen variant van deze games?
Kennelijk niet: Marvel Rivals had een erg succesvolle startweek. Miljoenen gamers speelde op PlayStation, Xbox en PC en waren positief over het spel. En dat terwijl het geen revolutionaire game is. Dat doet er niet toe: want het heeft een ijzersterke basis en is een topvoorbeeld van hoe een Hero Shooter moet zijn.
Concord zal nu nog sneller vergeten worden
Marvel Rivals genoot meteen van veel bekendheid. Iets wat Concord absoluut niet lukte. Grote kans dat je die titel weer vergeten bent, dus even een geheugensteuntje: PlayStation werkte jarenlang aan hun eigen Hero Shooter genaamd Concord, een spel dat Overwatch 2 van de troon moest stoten.
Toen het spel na een lange ontwikkelingsfase eindelijk op de markt verscheen bleek er bijzonder weinig animo. Op Steam werd het spel door niet meer dan 700 gamers gespeeld. Een harde financiële klap voor PlayStation. Het spel werd luttele dagen na zijn release uit zijn lijden verlost: de servers gingen offline.
Het is wellicht de grootste gamingblunder van afgelopen jaren. Zonde, want het spel zag er veelbelovend uit. Wat doet Marvel Rivals dan zoveel beter dan Concord? Het zit ‘m niet alleen in de naamsbekendheid van Marvel. PlayStation kan een wijze les van Marvel Rivals leren.
Om deze redenen flopte Concord (en Marvel Rivals niet)
Het doel van beide games is hetzelfde: twee teams van helden nemen het tegen elkaar op om verschillende doelen te voltooien. Iedere held heeft zijn voor- en nadelen. Marvel Rivals doet dat natuurlijk in een superheldenjasje, maar heeft zijn zaken beter op orde dan Concord. Dit had Concord beter kunnen doen:
Marvel Rivals is gratis
Concord kostte maar liefst 40 euro. Voor een game is dat niet heel duur, maar wel als alle competitie gratis is. Praktisch alle Hero Shooters zijn gratis. Je kunt wel geld besteden aan de games voor een battle pass, maar het blijft bij cosmetica.
Veel gamers zagen het niet zitten om dus onnodig veel geld te spelen voor een game waar zat goede gratis alternatieven voor zijn. Zeker het Hero Shooter-genre heeft altijd veel mogelijkheden geboden qua games.
Slecht ontworpen helden
Het hele idee van een Hero Shooter is dat de helden waar je uit kunt kiezen de focus van de gameplay zijn. Idealiter blinken verschillende helden in specifieke punten uit en hebben ze allemaal hun zwakke plekken. Door goed samen te werken kun je elkaars sterke punten maximaal benutten en de tegenstander verslaan.
De helden in Concord waren niet goed ontworpen. Niet alleen vanuit een grafisch standpunt, maar ook qua gameplay. Op hier en daar wat andere vaardigheden na waren er weinig helden die er echt uit sprongen. Vergelijk dat met Marvel Rivals waar geen enkele held ook maar een beetje op elkaar lijkt. Zo is er voor ieder wat wils.
Slechte marketing
Marvel Rivals heeft natuurlijk het voordeel dat het verbonden is aan een gigantisch bedrijf met wereldwijde naamsbekendheid. Ze bereiken met gemak een groter publiek, wat zonder twijfel meer aandacht genereert dan een onbekende gamestudio.
Toch is de marketing van Concord fout gegaan. Er is acht jaar aan het spel gewerkt, maar in al die tijd verscheen er bar weinig over het spel. Onnodig, want het is niet alsof PlayStation geen budget heeft voor een aantrekkelijke marketingcampagne. Heel weinig gamers waren op de hoogte van het spel. Logisch dat er zo weinig het speelde.