Marvel’s Avengers Hawkeye interview: ‘Lekker in je pyjama aan het werk’

Games Jelle van Es 17 mrt 2021
Leestijd: 4 minuten

Mocht je nog altijd lekker losgaan met Marvel’s Avengers, dan kun je morgen aan de slag met een interessante uitbreiding. Dan verschijnt namelijk de uitbreiding Operation: Future Imperfect en die geeft je de mogelijkheid om lekker aan de slag te gaan met Hawkeye. Die zagen we al even opduiken in Kate Bishop’s Operation, Taking AIM. Maar nu mag hij dus zelf in de game schitteren.

Met een nieuw personage in de vorm van Hawkeye heb je natuurlijk ook een nieuwe voice-actor. De game kent al wat grote name uit de gamewereld wat betreft voice-overs met Nolan North, Troy Baker en Laura Bailey. Wat dat betreft is de naam Giacomo Gianiotti iets minder bekend in de wereld van games. Maar je kent hem misschien wel van de serie Grey’s Anatomy. Daar speelt hij al een jaar of vijf de rol van Andrew DeLuca. Voorafgaand aan de nieuwe content, gingen wij met hem in gesprek.

Marvel’s Avengers Hawkeye interview met Giacomo Gianiotti

Giacomo Gianiotti
Giacomo Gianiotti (Afbeelding: Square Enix)

WANT: Is dit de eerste keer dat je een grote rol speelt in een game, behalve wat stemmen in Uncharted 4?

Giacomo: Ja, dat klopt wel. Ik heb wel wat kleinere stem-rollen gehad in games, maar dat mag niet echt een naam hebben. Ik werd voor Uncharted 4 gevraagd om wat personages die Italiaans praten in te spreken.

WANT: En heb je iets uit die projecten geleerd om in Marvel’s Avengers te verwerken?

Giacomo: In Uncharted was ik dus vooral gevraagd vanwege mijn Italiaanse achtergrond. Er was een level in Italië en daarbij moesten personages in het Italiaans roepen om hem niet te laten ontsnappen. Daarbij moesten we echt uren schreeuwen en dat was pittig. Een collega van mij werd uiteindelijk schor, dus moest ik ook zijn rol overnemen. Voor mij ging dat best wel goed, wat te maken heeft met mijn achtergrond in het theater, wat net wat anders is dan wanneer je in een film of een serie speelt. Ik kon zodoende dus mijn stem lang behouden.

Die kennis kon ik goed meenemen naar mijn rol van Hawkeye in Marvel’s Avengers, waar we langere sessies achter elkaar hebben en er meer van mij werd gevraagd.

Los met de pijl en boog (Afbeelding: Square Enix)

WANT: Was het inspreken van een personage een leuke ervaring voor jou?

Giacomo: Jazeker. Het leuke er aan is dat je zeg maar in je pyjama naar je werk kan gaan. Er komt geen dingen als make-up of bepaalde kostuums bij kijken. Dat is dus heel anders dan mijn werk in de wereld van televisie en film. Daar ben je eerst een paar uur bezig voordat je begint met filmen.

Met de COVID-uitbraak heb ik in mijn huis een studio ingericht. Op die manier kon ik echt lekker vanuit huis werken. De mensen waarmee ik via videobellen in contact was, waren ook allemaal thuis aan het werk. Op die manier hebben we samen op afstand toch een soort van een band opgebouwd.

Veel actie (Afbeelding: Square Enix)
M

WANT: Marvel’s Avengers vertelt natuurlijk zijn eigen verhaal en staat los van de films. Dat geldt ook voor de personages. Hoe heb jij Hawkeye zijn karakter gegeven?

Giacomo: In eerste instantie was mij de rol van Iron Man aangeboden. Maar door mijn werk en het schema dat daar bij zat, kregen we het niet voor elkaar. Ik gaf aan dat jammer te vinden, terwijl het team van Marvel’s Avengers aangaf fan van mijn werk te zijn. Niet veel later gaven ze aan dat ze met DLC zouden komen, die draaide om Hawkeye. Toen vroegen ze of ik dat personage kon doen.

Ik ben wel een liefhebber van Hawkeye, omdat hij zo anders is dan de rest van de Avengers. Niet alleen qua krachtig, maar ook qua karakter. Zo is hij bijvoorbeeld erg sarcastisch, grappig en charmant. En dat wilde ik in de game verweken.

WANT: In de uitbreiding voor Marvel’s Avengers zien we twee varianten van Hawkeye. De gewone en de jonge variant. Heb je beide rollen ingesproken?

Giacomo: Ja, dat heb ik gedaan. Het grappige daaraan was dat ik pas tijdens de eerste opnames van de stem daarachter kwam. Dit omdat Marvel altijd alles zo goed mogelijk geheim probeert te houden. Ik moest daar eventjes naar zoeken, terwijl het team van Square Enix erg geduldig was. Het personage was hetzelfde, maar de stem was wel wat anders, omdat de oude Hawkeye uit de toekomst komt en heel wat meer jaren heeft geleefd. Ik moest dus op zoek naar een diepere en donkere stem. De oude Hawkeye is minder grappig, omdat hij door zijn ellende zijn humor is verloren.

WANT: Wat zou je leuker vinden? Een personage dat precies op je lijkt of een personage dat precies als je klinkt?

Giacomo: Ik denk dat je tijdens het gamen niet zo vaak de tijd hebt om naar een personage te kijken en de details op te nemen. Je bent toch bezig met het grotere geheel. Wat dat betreft vind ik het hebben van een stem toffer. Die blijft je bij en geeft meer herkenning.

Marvel’s Avengers is nu beschikbaar voor alle platformen. En vanaf morgen kun je aan de slag met de Hawkeye-dlc.

[REVIEW] Marvel’s Avengers: Stuk leuker dan gedacht

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen