Hoe medische drones ziekenhuizen moeten helpen in Nederland
In Nederland wordt er door de ANWB op dit moment onderzoek gedaan naar drones. Doel is om ze in te zetten voor medisch transport.
Wellicht denk je bij drones meteen aan wapens en oorlogen, maar dat is niet altijd het geval. Sterker nog, ze kunnen ook op positieve manieren worden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan spectaculaire beelden tijdens sportwedstrijden, maar nog belangrijker: in de medische zorg.
Om dat laatste echt mogelijk te maken in Nederland, doet de ANWB onderzoek naar de inzetbaarheid daarvan. De eerste tests zijn positief.
Zijn medische drones een toevoeging?
De ANWB voert dit onderzoek uit samen met de Oostenrijkse en Zwitserse zusterorganisaties ÖAMTC en TCS. In die landen werden de drones ingezet in drie verschillende gebieden: de bossen van Oostenrijk, tussen twee Zwitserse ziekenhuizen, en in Nederland in een testgebied in Valkenburg.
Het bijzondere was dat ze allemaal werden bestuurd vanaf één plek: Den Haag. Ook de buitenlandse drones werden vanuit die locatie aangestuurd. Het doel was om de technische haalbaarheid te testen en te onderzoeken of drones daadwerkelijk levensreddend kunnen zijn.
Uit het onderzoek blijkt dat de drones aan beide criteria voldoen. Volgens de ANWB kunnen de apparaten razendsnel en efficiënt medische benodigdheden zoals bloed, medicijnen en apparatuur naar moeilijk bereikbare gebieden brengen, waardoor de reactietijd verkort wordt.
In Nederland kan je hierbij bijvoorbeeld denken aan de Waddeneilanden, maar ook op andere plekken kan het nuttig zijn. In ons land staan regelmatig files, en dan is het niet handig dat een transport lang duurt terwijl spoed vereist is om een leven te redden.
Deze drones worden gebruikt
Niet elke drone is natuurlijk geschikt voor deze taak. De ANWB maakt in hun testprogramma gebruik van de Aera 3 van Avy en de Eiger 3 van RigiTech. Dit zijn zogenaamde VTOL-drones. Deze stijgen recht omhoog op en maken eenmaal op hoogte de transitie naar een vliegtuigvlucht.
Hiervoor zijn propellers nodig die zowel recht omhoog kunnen draaien voor de verticale start, als een duwpropeller voor de horizontale vlucht. Het grote voordeel is dat er hierdoor weinig infrastructuur nodig is om een drone te laten opstijgen en landen bij ziekenhuizen. Bovendien wordt hierdoor efficiënt gebruikgemaakt van de batterij tijdens de vlucht.
Deze drones hebben een spanwijdte van 2,4 tot 2,7 meter en een kruissnelheid van ongeveer 100 kilometer per uur. De maximale snelheid ligt echter op 120 kilometer per uur. Op een volle batterij kunnen ze maximaal 100 kilometer vliegen met een maximale belading van 3 kilo.