Mercedes introduceert zijn eerste elektrische vrachtwagen in Nederland

Elektrische auto's Mark Hofman 2 jul 2021
Leestijd: 2 minuten

Mercedes-Benz heeft gisteren zijn eerste elektrische vrachtwagen aangekondigd. Het voertuig draagt de naam eActros en is vanaf de herfst van 2021 te koop in Europa.

Naast landen als Duitsland, België, Italië, Frankrijk en Spanje, zal de elektrische vrachtwagen ook in Nederland te koop zijn. Een exacte releasedatum is er op dit moment nog niet.

Elektrische vrachtwagen van Mercedes-Benz

De elektrische automarkt blijft zich ontwikkelen en als liefhebbers zijn we daar bij WANT erg blij mee. Zeker gezien het feit dat deze eerste elektrische vrachtwagen van Mercedes-Benz alles behalve tegenvalt. Althans, op papier dan. Hoe goed eActros in de praktijk is zal de tijd ons leren.

Elektrische vrachtwagen Mercedes-Benz
Volledig elektrisch (Afbeelding: Mercedes-Benz)

Maar goed, terug naar de cijfers. De elektrische vrachtwagen is gigantisch. De eActros is voorzien van vier verschillende accupakketten die elk een capaciteit van 105kWh hebben. In totaal biedt deze Mercedes-Benz dus maximaal een vermogen van 420kWh, maar hij verschijnt eind dit jaar als 315kWh-model op de markt. Op papier moet dit voldoende zijn om de elektrische vrachtwagen tot 400 kilometer te laten rijden op een enkele lading.

Opladen gaat niet snel

Uiteraard is de actieradius afhankelijk van het gewicht die in het laadruim zit. Waar de inhoud geen invloed op heeft is de snelheid waarmee de elektrische vrachtwagen op kan laden. De eActros is in de mogelijkheid om op te laden met een maximaal vermogen van 160kW. Niet heel erg veel, want met een DC-lader moet je al snel een uur wachten om deze Mercedes-Benz van 20% tot 80% op te laden.

Elektrische vrachtwagen Mercedes-Benz
De nieuwe vrachtwagen (Afbeelding: Mercedes-Benz)

We zijn erg enthousiast over de komst van deze elektrische vrachtwagen van Mercedes-Benz, maar vragen ons wel af hoeveel bedrijven over zullen stappen. Zeker in landen als Italië en Spanje zien we weinig succes, maar ook in Nederland wordt het een lastig verhaal. Chauffeurs leggen namelijk al snel een afstand van 400 kilometer af en moeten vervolgens meer dan een uur stilstaan om weer verder te kunnen.

 

Maar laten we het positief bekijken: de eerste stap is gezet!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen