Mokumono elektrische fiets: de stijlvolste e-bike voor in de stad?

Elektrische fietsen Jelle van Es 16 jun 2021
Leestijd: 4 minuten

De afgelopen week was het heerlijk weer. Perfect dus om met een elektrische fiets er op uit te trekken. Dat is nog altijd beter dan plaatsnemen in een warme bus in de stad. De Mokumono is daarbij een tof model die met trots in Nederland is geproduceerd.

De Mokumono is een echte stadsfiets. Net als het de modellen van VanMoof en Ampler maakt de Mokumono Delta C elektrische fiets gebruik van een batterij die in het frame is verwerkt. Dat betekent dus dat je eigenlijk stroom moet hebben in je schuur of de andere plek waar je je fietst plaatst om hem op die manier op te laden. Ik heb er een aantal ritjes op gemaakt en dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

De Mokumono Delta C elektrische fiets

1. Ziet er goed uit

Als het gaat om design, dan is de Mokumono elektrische fiets één van de betere modellen op de markt. Het is echt een plaatje van een fiets. Voor een groot gedeelte komt dat dus door het feit dat de batterij in het model is verwerkt. Meestal is het de batterij die een e-bike lelijk maakt, maar dat is in dit geval dus mooi opgelost. Daarnaast is het frame één groot geheel, wat er ook mooi uit ziet. Ook is het mooi om te zien dat de fiets in Nederland duurzaam wordt geproduceerd. Dus als dat belangrijk voor je is, dan is dat mooi meegenomen.

Echt een mooi model! (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

2. App van de Mokumono Delta C elektrische fiets werkt fijn

Naast dat de batterij mooi in het model is verwerkt, is de techniek voor een groot gedeelte ook daarin verwerkt. Aan de buitenkant is het mogelijk om de fiets aan te zetten en de ondersteuning te veranderen. Toch zul je het meeste aanpassen via de app. Deze is duideijk en overzichtelijk. Hij geeft bijvoorbeeld de snelheid aan, de hoeveelheid batterij en of je lichten aan staan of niet. Veel meer dan dat heb je niet nodig. Ook kun je de fiets via de app makkelijk op het digitale slot zetten. Het is echter nog altijd verstandig om er een gewoon slot bij te gebruiken.

App werkt via je smartphone (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

3. Je kunt er lekker op doortrappen

Bij de gemiddelde elektrische fiets krijg je te maken met wat weerstand wanneer je op de maximale snelheid van 25 kilometer per uur komt. Het lijkt dan dat je een soort onzichtbare muur tegenkomt. Daar heb je bij de Mokumono elektrische fiets geen last van. Bij de 25 kilometer per uur stopt de ondersteuning wel, maar kun je zelf nog doortrappen. Dus als je echt haast hebt, dan kun je net wat sneller door je eigen benen flink te laten trappen. Zelf heb ik op die manier 33 kilometer per uur aangetikt. Maar dat doe je alleen als je echt even te laat bent. Of wanneer je achter een andere elektrische fiets aan zit en die even wil inhalen.

Beetje tempo maken (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

4. Licht model

Mocht de batterij opraken, dan is ook dat geen probleem. Hij is met zijn 18 kilo aan de lichte kant. Dat is net wat zwaarder dan een normale fiets, maar voor een elektrische fiets is het echt heel erg licht. Dat betekent dat je hem ook makkelijk optilt om eventueel mee naar boven te nemen wanneer je hoger woont. Of dus om op te fietsen wanneer de batterij op is.

Mokumono elektrische fiets
Je pakt hem zo op (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

5. Bereik van de Mokumono Delta C elektrische fiets is niet bizar groot

De maker van de Mokumono elektrische fiets vertelt een redelijk eerlijk verhaal. Bij veel fietsen krijg je verhalen dat er een bereik is van zo’n 100 kilometer. Maar dan zet je de ondersteuning wel op het minimale. Terwijl ik die in de praktijk op maximaal zet. Op de website lees je dat de fiets een actieradius van 60 kilometer heeft. In de praktijk zal dat iets minder zijn. Met mijn 95 kilo (ik ben zeker niet de lichtste) zorgde een rondje van zo’n 8 kilometer met maximale ondersteuning al voor een batterij-afname van bijna dertig procent. Als je dat doorrekent, dan haal je met de maximale ondersteuning dus in de praktijk zo’n dertig kilometer. Dat is niet heel erg veel, waardoor de fiets niet echt geschikt is voor het maken van een tocht. Voor je dagelijkse rit naar je werk is het echter wel genoeg en is de batterij in twee uur weer opgeladen. Die batterij zit overigens vast in de fiets verwerkt, waardoor je de fiets dus wel in de buurt van een stopcontact moet hebben.

Batterij kent zijn beperkingen. (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

De Mokumono Delta C elektrische fiets kost 3090 euro en op de website van de maker kun je een proefrit boeken om te kijken of de fiets iets voor je is. Liever een fiets met afneembare batterij? Check dan deze review.

Elektrische fiets met luxe uitstraling: de QWIC Premium Q

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen