Musk: Tesla had elektrische auto met bereik van bijna 1.000 km kunnen maken
Eén van de dingen waar je naar kijkt wanneer je een elektrische auto aanschaft, is het bereik dat je daarmee haalt. Op dat gebied doet Tesla het over het algemeen goed. Toch had het bedrijf volgens Elon Musk nog een stapje verder kunnen gaan.
Want hij stelt dat Tesla op een gegeven moment het plan had om de Model S uit te brengen met een bereik van zo’n 600 mile. Dat komt neer op 965 kilometer, waardoor je bijna de 1.000 aantikt.
Tesla met bereik van 1.000 km
Met een bereik van 1.000 km zou een Tesla Model S in staat zijn om van Utrecht naar Parijs en terug te rijden. Dat is een flinke verbetering ten op zichte van het bereik van de 400 miles die nu in de wagens zit. Dat is alsnog bijna 650 kilometer en een flinke rit. Maar volgens Musk is hier uiteindelijk vanaf gezien. Het implementeren van dat bereik zou met nadelen komen. Zou zo je in 99,9 procent van de gevallen belast meeslepen die je eigenlijk niet nodig zou hebben. Dat zou weer effect hebben op de manier waarop de auto optrekt of hoe de wegligging is. Dat liet hij in de onderstaande tweet weten op antwoord van een gebrioker die stelt dat Lucid de eerste elektrische auto brengt met een bereik van 500 miles, maar dat het bedrijf van Musk het pas echt groot zou gaan maken.
We could’ve made a 600 mile Model S 12 months ago, but that would’ve made the product worse imo, as 99.9% of time you’d be carrying unneeded battery mass, which makes acceleration, handling & efficiency worse. Even our 400+ mile range car is more than almost anyone will use.
— Elon Musk (@elonmusk) March 2, 2022
Eerder werd de Tesla Model S Plaid+ aangekondigd. Deze elektrische auto zou een bereik van 520 miles hebben en binnen 2 seconden kunnen optrekken van 0 naar 100 kilometer per uur. Die wagen werd uiteindelijk geschrapt. Musk heeft vaker gezegd dat je als gebruiker niet meer dan een bereik van 400 miles nodig hebt. Binnen dat bereik zou je namelijk genoeg mogelijkheden hebben om de wagen op te laden. Daarmee beperkt het bedrijf kosten en blijft de wegligging goed.
Pauzes
Binnen een bereik van 650 kilometer zou het voor de gebruiker eigenlijk onmogelijk zijn om niet een keer te stoppen. Met een volle snelheid zou je namelijk zo’n vijf uur achter elkaar achter het stuur zitten. Op een gegeven moment moet je stoppen voor de wc, om wat te drinken en te eten of gewoon even pauze te nemen, voordat je weer verder gaat. Op dat moment laad je dus ook je Tesla op en ga je daarna weer verder.
Elektrische auto opladen? Dat kan vanaf nu ook bij een Tesla-station!