Nederlandse elektrische auto maakt grote indruk en verslaat Tesla
Steeds meer automerken maken de stap naar elektrische rijden. Toch is de gehele elektrificatie van auto’s niet alleen een kans voor bestaande merken, ook nieuwkomers melden zich nu aan het front. Tesla is daar het eerste geslaagde voorbeeld van, maar de auto’s van Elon Musk moeten het nu wel afleggen tegen een elektrische auto van het Nederlandse Lightyear.
Lightyear is een Nederlandse startup die in 2016 is begonnen met het bouwen van de Lightyear One. Deze elektrische auto heeft een aantal unieke functies die hem zeker de moeite waard maken. Vooral als het gaat om de range zet Lightyear een grote stap. Zo is een testversie van de in Finland gebouwde One erin geslaagd om de Tesla Model S Long Range te verslaan.
Tesla verslagen door Nederlandse elektrische auto
Op een testbaan in het Duitse Aldenhoven slaagde de Lightyear One erin om op één lading 709 kilometer af te leggen. Hij had daar negen uur voor nodig. De Tesla Model S Long Range heeft een rijbereik van “slechts” 614 kilometer. Een indrukwekkende prestatie van de Lightyear One, vooral omdat deze een accupakket heeft die 15 kWh kleiner is dan die van Tesla Model S Long Range. 60 kWh tegenover 75 kWh.
Hoe kan de Lightyear One dan toch verder komen dan de Tesla Model 3 Long Range? Dat zit in een aantal dingen. Allereerst in het gestroomlijnde design. De One snijdt door de wind en heeft amper last van weerstand. Hierdoor is deze elektrische auto zeer efficiënt en dus ook heel zuinig. Dat is al genoeg om Tesla te verslaan, maar er is nog een kers op de taart.
Zonne-energie voor extra range
De Lightyear One beschikt over een unieke eigenschap waardoor hij nog verder kan komen. Deze elektrische auto heeft namelijk vijf zonnepanelen op het dak die energie opwekken. Hierdoor kan hij in theorie ieder uur dat je rijdt 12 kilometer aan range bijladen. Tijdens de test in Duitsland verzamelde de Lightyear One 3,4 kWh aan energie. Deze werd vervolgens gebruikt om de range met 40 kilometer te verlengen, en zo Tesla nog duidelijker te verslaan.
Dit zijn ontwikkelingen waar jij iets aan hebt, maar de planeet ook. De Lightyear One heeft minder stroom nodig, dus deze hoeft ook niet opgewekt te worden. Daarnaast zijn de accu’s kleiner en heb je minder materiaal nodig om deze te produceren. Dit is milieuvriendelijker en je hebt minder afval.
Doe toch maar een Tesla
Helaas zitten er ook nadelen aan de Lightyear One ten opzichte van de Tesla Model 3 Long Range. Zo is de elektrische auto van Elon Musk een stuk rapper. De One heeft ongeveer tien seconden nodig om op 100 km/u te komen. Een model 3 Long Range doet dat in minder dan de helft van die tijd. En het kan zelfs nog veel sneller.
Elektrische auto pas echt een succes als dit probleem wordt aangepakt
Ook als je naar de prijs kijkt, kun je beter voor een Tesla gaan. De Model 3 Long Range heb je al vanaf 57.000 euro. Hoewel de officiële prijs van de Lightyear One nog niet bekend is, weten we al wel dat deze een stuk hoger ligt. Deze elektrische auto met zonnepanelen gaat naar verwachting zo’n 150.000 euro kosten. Naast veel geld moet je ook nog geduld hebben. De eerste leveringen gaan ergens in 2022 plaatsvinden.