Meer mensen dan verwacht bezochten nepwebwinkel politie
Een nepwebwinkel van de politie heeft veel meer bezoekers getrokken dan verwacht. De site legt uit hoe je oplichting kunt herkennen.
Je kunt via internet op veel verschillende manieren worden opgelicht. Zo kun je bijvoorbeeld in een phishingmail trappen, waarmee criminelen je gegevens kunnen stelen. Maar er zijn ook veel malafide webwinkels in omloop die zich voordoen als een echte webshop, maar je eigenlijk geld willen aftroggelen.
De politie meldt dat vorig jaar 45.000 keer aangifte gedaan is van oplichting via internet. In 20.000 van die gevallen ging het om webwinkelfraude. âHet is echt een groot probleemâ, zegt Gijs van der Linden, teamleider van Het Landelijke Meldpunt Internet Oplichting (LMIO).
Nepwebwinkel van de politie âgroot succesâ
De politie heeft zelf ook een nepwebwinkel op touw gezet om aandacht te vragen voor dit probleem. Die site heeft sinds eind vorig jaar al 125.000 mensen bereikt. âHet is mooi dat we zo veel mensen hebben bereikt. Aan de andere kant baart het ons zorgenâ, zegt Van der Linden. âHet hoge aantal bezoekers wijst erop dat een grote groep mensen vatbaar is voor dit soort fraude. Opvallend is dat de grootste groep bezoekers 55-plussers zijn.â
Op de website, pakjedealsnu.nl, kun je verschillende techproducten kopen. Het gaat bijvoorbeeld om iPhones die een stuk goedkoper zijn dan bij echte webshops. Klik je op een product, dan kom je op een pagina die duidelijk maakt dat de website van de politie is. Vervolgens is er uitleg te zien over hoe je een nepwebwinkel kunt herkennen.
Je had kunnen zien dat de site nep is
Mensen hadden ook zelf kunnen ontdekken dat de site nep is, door bijvoorbeeld het weergegeven KVK-nummer te checken. Dat nummer is namelijk van de politie. De politie had niet op het grote aantal bezoekers gerekend, en ging ervan uit dat de site zoân 30.000 bezoekers zou gaan trekken.
De campagne waarvoor de politie de site in het leven riep, is voorbij. Toch blijft de site online. Bekeken wordt nog hoe de site blijvend gebruikt kan worden om consumenten te bereiken.
Vakantie boeken? Booking.com waarschuwt voor oplichting met AI